To spennende studier, som skal bli spesielle bobiler for de eventyrlystne, men også kampanjer og standardisering for å få ned prisene. Knaus Tabbert har flere mål.
Knaus Tabbert-konsernet er en av de største utstillerne på messa Caravan salon i Düsseldorf – om ikke den største med to store haller hvor Knaus og Weinsbergs bobiler og campingvogner stilles ut. I tillegg er konsereneide Morelo stor i hallen for luksusbobiler.
Vi møter Christian Apenæs, representant for Knaus Tabbert i Norge, i den ene hallen. Her kan han vise fram den helt nye Weinsberg X-pedition, som vi tidligere har omtalt her, og den kommende nyheten Knaus Cascan.
Weinsberg X-pedition har fortsatt status som en studie. Den bygges for røffe forhold i en Mercedes-Benz Sprinter, med 150 HK og bakhjulsdrift. Den skal også leveres med 4×4.
– Cascan skal produseres i en liten serie til våren, men jeg har mest tro på at den kommer som en del av lanseringen til modellåret 2006, sier han.
Cascan er uansett så tidlig i utviklingsarbeidet at interiøret kun ble vist fram med VR-briller. Bobilen hadde fått en dominerende plass på utstillingen så det er grunn til å tro at Knaus ser fram til denne modellen. Den har et helt annet preg enn Weinsberg X-pedition.
Også Knaus Cascan er basert på Mercedes-Benz Sprinter, med 150 hk og 190 hk som tilvalg. Den ser ganske så tøff ut i fronten og Knaus lover at den skal bli noe mer enn vi er vant med i bransjen. Blant annet vil den bli levert med Cleanflex-toalett, som kan skyves til side. Med en oppfellbar vask skal det bli god plass til en dusj, lover Knaus.
Apenæs er mer opptatt av hva som skjer det neste halvåret.
– Vi har gått gjennom de produktene vi har i Skandinavia for å standardisere utvalget og presse prisene ned. En standardisering gjør det også enklere å flytte modeller mellom landene ved manko.
Han har stor tro på Weinsberg Carabus Edition Fire. Også designet Pepper er stort i Europa og Norge.
Apenæs har også stor tro på Knaus Platinum Selection, som omfatter flere kampanjemodeller med det han kaller subsidierte priser på tilleggsutstyret. Han forklarer at fabrikken har redusert påslaget på ekstrautstyr montert på fabrikken.
– Caravan Xpo blir viktig for å vise hva forhandlerne har og kan levere med gode kampanjetilbud, forteller Apenæs og legger til at han gleder seg.
Knaus og Weinsberg satser fortsatt på chassis fra både Ford, VW, Fiat og Mercedes på ulike modeller.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no