Svenske Kabe møter 2021 med et nytt designspråk, en rekke innovasjoner og et økt fokus på sikkerheten i bobilene. Resultatet er ikke bare lett å se, men gir også høyere bruksverdi for flere av modellene.
Om noen er opptatt av sikre kjøretøy, må det være våre svenske naboer. I disse dager feirer Volvos Havarikommisjon 50 år, og dermed har svenske fagpersoner kunnet analysere og forstå årsaker – og hva som hender når ulykken er ute.
Ingeniører har samtidig arbeidet utrettelig for å øke sikkerheten i alle typer kjøretøy, enten de har jobbet hos en av de mange svenske underleverandørene til bilindustrien, eller vært tilknyttet en bilprodusent.
Denne sikkerhetstanken er dypt forankret i Sverige, og da jeg møtte Alf Ekstrøm, VD i Kabe, for et par år siden, var nettopp bobilsikkerhet et av de temaene vi diskuterte. Siden dette er det blitt et sterkere fokus på bobil-sikkerhet i media.
Trafikksikkerhet
Etter flere alvorlige bobilulykker de senere årene, ser vi at flere bobilprodusenter innfører endringer i konstruksjonene for å øke sikkerheten. Dette gjelder også KABE, der flere av modellseriene som ble lansert i 2020 er basert på Mercedes Sprinter.
I likhet med de svenske bilprodusentene er også Mercedes-Benz et bilmerke som har vært en pioner innenfor aktiv og passiv sikkerhet i sine personbiler. Kombinasjonene av avansert elektronikk, kollisjonstester og nye måte å tenke på hos både chassisleverandør og bobilprodusent, bærer bud om bobiler med en høyere sikkerhet for fører og passasjerer enn tidligere.
Aktiv sikkerhet
Med en Mercedes Sprinter som grunnplattform i bobil-påbygget føres mange av de aktive sikkerhetssystemene som vi kjenner fra personbilene inn i bobilene. Med detaljer som autobrems når et objekt dukker opp foran bilen, antiskrenssystem som hjelper føreren i en vanskelig situasjon, kjørefelt assistent som forhindrer ufrivillig skift av kjørefelt, samt en sidevindassistent som hjelper til å holde bilen trygt på veien, er utbudet av elektronikk utviklet for sikker kjøring stort. Også en tretthetsvarsler for føreren inngår – sammen med selvsagte automatiske «assistenter» for kjørelys, fjernlys og vinduspusser.
På noen av Kabe-modellene finner vi alle disse detaljene, mens enkelte modeller bare har et utvalg av disse aktive sikkerhetsdetaljene. Med chassis fra AL-KO er også sikre og trygge kjøreegenskaper – på nivå med velkjørende personbiler – også bygd inn i bobilene fra Kabe.
Passiv sikkerhet
Når det gjelder god passiv sikkerhet i en bobil handler det om mye mer enn sikkerhetsseler på alle sitteplasser og kollisjonsputer for fører og passasjer i forsetene.
Karosseriet må konstruere og bygges med tanke på maksimal stabilitet og kollisjonsbeskyttelse. For å oppnå dette benyttes det limte konstruksjoner, kraftig utliggerbjelker og kraftig mekanisk sammenkobling av karosseri og chassis. Dette, sammen med stålrammer rundt vanntank og ved batterier, bidrar til høyere sikkerhet ombord.
Et ytterligere bidrag er muligheten til å felle ned bordplaten i salongen, slik at ikke denne kan rives løs i en kollisjon og bli slynget mot personer som befinner seg inne i bilen. Samlet bidrar dette til å redusere skadeomfanget om et uhell skulle oppstå, og Kabe tilkjennegir med dette at de i likhet med svenske bilprodusenter har løftet sikkerheten frem i lyset – og har som mål å bli klasseledende på dette området.
Komfort og utstyr
De nye 2021-modellene fra Kabe har også et økt komfortnivå og for mange av modellene et enda høyere utstyrsnivå enn tidligere. Den største nyheten er en unike sonevarme, som vi finner i utvalgte bobil- og campingvognserier.
Kabe er tidligere blitt tildelt den prestisjefylte prisen European Innovation Award innenfor kategorien teknikk for sitt intelligente betjeningspanel Smart D og ventilasjonssystemet Smart Vent.
Nå følger de opp med et helt nytt og unikt vannbåret varmesystem som er delt i to soner. Dette kan enkelt justeres individuelt for å velge ulike temperaturer i bo-delens fremre og bakre del. Dette åpner for at det for eksempel kan være kjøligere i bobilens eller campingvognens soverom, enn i salong og oppholdsrommet.
Ikke minst vinterstid vil denne muligheten by på økt trivsel ombord. Det avanserte systemet omfatter også toalettrommet. Oppvarmingen av dette skjer med rør som er koblet til gulvvarmens retursløyfe, slik at det alltid er en jevn og behagelig varme, uansett hvilke temperaturforskjeller det er i de to valgte sonene.
Eksteriør og interiør
Ut over de mange tekniske forbedringene på 2021-modellene er det også gjort flere visuelle endringer både på eksteriøret og i interiøret. Karosseriet har fått ny dekor og på flere av modellseriene (Royal, Crown og Imperial) er det også lagt opp til en langt mer elegant linjeføring av dekor og karosseriflater enn tidligere.
Et større kjøkkenvindu gir mere lys og bedre utsyn fra arbeidsplassen der nye materialer i skap og benkeplater, kombinert med nye innredningskombinasjoner løfter de positive opplevelsene. Oppholdsrommet har også fått nye spotlights, stemingsbelysning, og trådløs ladeplate for mobiltelefoner, mens baderommet har fått et nytt og bedre dusjkabinett i flere av Kabe-modellene.
Mange av disse forbedringene i interiøret som vi finner på de halvintegrerte og helintegrerte modellene går også igjen i den kompakte Kabe Van seriens 2021-modeller.
Tekst: Sven Furuly, BoCM
Artikkelen er tidligere trykket i Bobil- og Caravanmagasinet
Les også: Dårlige sikkerhetssystemer i bobil
Les også: Kollisjonstestet bobiler
Les også: Test: Kollisjon mellom bybobil og personbil
Det er gledelig at aktiv og passiv sikkerhet i bobiler ,blir satt høyt opp på agendaen.Som forbrukere skal vi ikke akseptere at
sikkerhetsnivået i en bobil er vesentlig lavere enn i en personbil.
Det er derfor viktig at bobilkundene og media,setter krav til fabrikantene om å produsere kjøretøyer som sikkerhetsmessig er på linje med en personbil.
Jeg har tidligere diskutert dette temaet med teknisk sjef hos Kabe og i følge artikkelen over , kan nå Kabe konfigurert sine modeller med akseptable deformasjonssoner som kan absorbere kollisjonsenergien ved et sammenstøt.Dette har de oppnådd ved å bruke råkarosseriet til Mercedes i de halvintegretre modellene og
å konstruere egne deformasjonssoner i de
helintegrerte.
Så mitt råd til alle som er i markedet for å kjøpe en ny halvintegrert bobil og som er opptatt av sikkerhet, velg et fabrikat som er basert på Mercedes Sprinter.På grunn av Mercedes sin mangeårige sikkerhetsfilosofi, har de markedets beste råkarosseri og markedets beste tilvalg av kjøreassistent og førerassistentprogrammer.Desverre er disse tilvalgene av uforståelige grunner grovt overpriset på en bobil , sammenlignet med hva du skal betale for tilsvarende tilvalg på en Sprinter i varebilversjon som står i lokalene til Bertel O Steen.