Flytende strøm på tanken?

Flere aktører forsker på konsepter som ligner flytende strøm til biler. Når batterier blir for store, tunge og med for dårlig kapasitet letes det etter alternative måter å produsere strøm på.

Foreløpig udokumentert, men kan det bli mulig? Illustrasjon: Electriq-Global.

Første gang vi hørte om denne type forskning var det omgitt av mye hemmelighold, men det skulle angivelig være en ladet væske som skulle kunne lades opp eller skiftes ut på en ”bensinstasjon”. Raskt og effektivt skulle det være.

Vann på tanken
Et israelsk-australsk selskap har varslet at de har funnet ny metode, som ligner mye på den vi beskrev innledningsvis. Forskjellen er at denne produserer strømmen i bilen, basert på en væske bestående av prosessert vann og hydrogen. Denne væsken omgjøres til elektrisitet i bilens motor/kraftverk – trolig brenselcelleteknologi.

Selskapet Electriq Global er svært sparsomme med detaljer om teknologien de hevder de har utviklet, men forklarer den enkelt:

Væsken som består av 60 prosent vann transporteres ut til ”bensinstasjoner” hvor bilførerne kan bytte væsken på bilen sin. Konseptet baserer seg nemlig på at den ”oppbrukte” væsken returneres for resirkulasjon når du fyller tanken med ny. Tømme og fylleprosessen blir oppgitt til å være fem minutter, men det varierer trolig med hvor stor tanken på bilen er.

Selskapet oppgir at bilene blir helt utslippsfrie. De trenger ikke store batterier fordi strømmen produseres fortløpende, og du skal komme dobbelt så langt for halve prisen i forhold til det du gjør med fossilt brennstoff. Rekkevidden skal etter sigende være dobbelt så lang som en bil med fossilt drivstoff.
Dessuten vil de kunne bruke eksisterende infrastruktur og distribuere og selge ”drivstoffet” gjennom bensinstasjonene.

Til bladet Forbes uttaler selskapets administrerende direktør at teknologien er utviklet i selskapet og ikke ved et forskningsinstitutt. Foreløpig er konkrete testresultater kun delt med betrodde kunder. Det fortelles at teknologien er prøvd i praksis på en bil, men dette er ikke dokumentert utover det selskapet forteller.

Fantasi eller virkelighet?
Det er ikke godt å vite om dette er en teknologi som vil slå an, men det skjer åpenbart mange spennende ting. Hva som vil fungere i praksis gjenstår å se.

Like før jul mottok Bobilverden.no en pressemelding fra Iveco. I den fortelles det om en stor europeisk satsning på bruk av BioLNG i store lastebiler. Teknologien her skal etter sigende være så effektiv at miljøutslippene går i minus(!). Du kan lese mer om det her.

Forskning og utvikling går med andre ord i svært forskjellig retninger.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Flytende strøm på tanken?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *