Mer enn åtte av ti europeere er redde for å kjøre i mørket. Kvinner er reddest. Frykten for å kjøre på fotgjengere langs mørke veier blir trukket frem som en av flere stressfaktorer ved mørkekjøring. Det skriver Ford i en pressemelding. De vil selvfølgelig fortelle om en nyhet.
– Vi vet at mange sjåfører blir spesielt stresset av å kjøre om kvelden. I småbyer og tettsteder frykter de at en fotgjenger plutselig kan gå ut i veibanen uten at de rekker å reagere. Det er derfor vi har utviklet fotgjengergjenkjenning, for å identifisere personer som allerede er i eller i ferd med å gå ut i veibanen, sier sjefen for aktiv sikkerhet i Ford Europe, Gregor Allexi.
Det er i en spørreundersøkelse Ford Europa har utført blant 5030 sjåfører i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og Storbritannia frykten for mørkekjøring fremkommer:
81% sier de er redde når de kjører i mørket.
Blant kvinner er andelen høyest med 87%.
Mer enn halvparten av de spurte sier de blir stresset av dårlig nattesyn.
En av fem sjåfører er redd for å kjøre på fotgjengere i mørket.
12 drept og 115 hardt skadde fotgjengere i Norge
I 2015 ble hele 12 fotgjengere drept og 115 hardt skadet i trafikken i Norge ifølge forsikringsselskapet If. De samlede tallene har ikke vært høyere siden 2008.
Fire av ti fotgjengerpåkjørsler har de siste årene skjedd i mørket. Det viser tall fra Statens vegvesen.
I 2014 var mer enn en av fem dødsulykker i Europa fotgjengerulykker som skjedde i mørket.
Og så til nyheten
Ford lanserer nå for første gang en helt ny teknologi som er bygd for å oppfatte fotgjengere i mørket og automatisk bremse dersom sjåføren ikke reagerer på advarsler om den potensielle faren foran bilen.
Fords fotgjengeroppdagelsessystem henter sin informasjon fra en radar plassert i bilens frontstøtfanger og et kamera montert øverst i frontruten. En database med «fotgjengerfigurer» gjør systemet i stand til å skille mellom trær, veiskilt og mennesker. Kameraet leverer mer enn 30 bilder i sekundet. Vidvinkelkameraet og den fortløpende informasjonen om omgivelsene er også i stand til å se fotgjengerne når det er dårlig lys.
Hvis systemet ser en fotgjenger, og det er fare for et sammenstøt, gir det først fra seg en lydadvarsel. Reagerer ikke sjåføren da, så slår bremsene automatisk inn.
Ford Fiesta kommer med dette systemet til sommeren, men dette vil vi sikkert kunne se på andre biler og også bobiler når teknologien har satt seg.
Om noen er redd for, eller ikke i stand til å kjøre i mørke, bør de la bilen stå.
Tenk om folk som skal ut å gå (eller sykle) lot forfengeligheten og likegyldigheten ligge igjen hjemme? Kle seg med godt synlige klær og refleks, det ville det hjulpet mye for at de skal bli oppdaget i god tid når det er mørkt.
Elektronisk utstyr og hjelpemidler er til god hjelp og nytte, men det ligger også en fare i at førerens sanser går litt i feriemodus. Eller? 🙂