Oslo peker seg klart ut som området hvor flest bruker vinterdekk i juni og juli, viser ferske skadetall. Også i andre fylker er andelen høy. Vinterdekk om sommeren utgjør en fare i trafikken, advarer If.
Myke vinterdekk i varmen kan gi drastisk lengre bremselengder i høye hastigheter og vannplaning ved regn, understreker forsikringsselskapet.
22,1 prosent av Oslo-bilene som har vært inne til skadetaksering hos forsikringsselskapet If i juni og så langt i juli, har vært skodd med vinterdekk uten pigger.
– Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært trafikkfarlig på veien i sommervarmen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Viken kommer på neste plass, med 13,9 prosent. Deretter følger Agder med 11,6 prosent andel vinterdekk på sommerføre.
Færrest på piggfrie vinterdekk om sommeren er i Mørge og Romsdal (1,3 prosent), Innlandet (4,6 prosent) og Rogaland (6,9 prosent).
Grunnlaget for tallene er 1656 skadetakseringer av If-forsikrede biler i hele landet i perioden. Hver femte bil i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge, skriver If i en pressemelding.
Livsfarlig vannplaning
– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier kommunikasjonssjefen i If.
Ifølge Sigmund Clementz finnes det ikke noe som heter helårsdekk.
– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier han.
På sommerdekk i januar
Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt.
Kommunikasjonssjefen i If forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer i januar på sommerdekk, og sier at de kjører med slike dekk hele året.
Tekst: Redaksjonen
..
Ang piggfrie vinterdekk om sommeren. Vi på Vestlandet Ca 10 gr på sommeren, om vinteren har vi kanskje 5gr. Altså 10 gr +5gr om sommeren og-5gr omvinteren. Vestlands vintere er det jo atskillig mer vann på vegbanen enn om sommeren? Blir det snart forbud å kjøre på piggfrie dekk om vinteren på Vestlandet ? Vi har jo mye dårlige veg og det er få tall som opplever vannplaning med mindre dekkene er utslitt, ang både sommer og vinterdekk. Ser at sjefen for Continental uttaler seg som om piggfrie vinter dekk om sommeren er livsfarlig, er her skjulte agendaer? Har snakka med yrkessjåfører som er helt uenig i hva som blir framstilt , viktigste våpenet er sjåføren som har ansvaret for å tilpasse farten! Da jeg tok sertefikat for over 50 år siden, var hovedregelen at man skulle kunne stoppe på 1/3 av den frie oversiktlige veg. Hvor blir den avi dag?
Dvs sjåføren har ansvaret for å kunne stopp tidsnok, det er som regel bilen som har skylda ? Det er feil det er sjåføren som det er feil med. Vi ha EU kontroll på bilene, men ikke på folka?