En fortsatt vanskelig leveringssituasjon, usikkerhet om rente- og prisutviklingen og krigen i Ukraina kan være årsaker til at bobilsalget synker. Men nå er det de minste bobilene som går mest tilbake.
Bobilsalget i første kvartal er 30,6 prosent lavere enn året før. I Sverige er den samlede nedgangen i salget nesten den sammen som i Norge.
Den største nedgangen sto de letteste bobilene for. I klassen inntil 3 500 kg var nedgangen på hele 40,7 prosent. I den tyngre klassen var nedgangen «bare» 16,9 prosent. Dette er så godt som det motsatte resultatet av hva vi så i første kvartal i fjor. Da var det de store bobilene som reduserte salget mest.
Det ble solgt (registrert) 283 nye bobiler i Norge i første kvartal. Året før ble det solgt 408. Adria topper salgslista med 34 enheter. Deretter følger Hymer (28), Carthago (23), Knaus (18), Benimar (17), Dethleffs (17), Rapido (17), Bürstner (15), Challenger (15), Eura Mobil (15) og Pössl (12). Capron-fabrikkens merker registret også 15 nyregistrereinger.
Både Knaus, Dethleffs og Bürstner hadde solid oppgang, men tallene er fortsatt små og kan gi store prosentvise utslag. Det er flere merker som har solgt bedre enn i fjor, men det er merker som har solgt et ensifret antall bobiler.
I den lette klassen er det Dethleffs som topper med 17 salg. Deretter følger Adria (16), Benimar (13), Challenger (13), Pössl (12) og Bürstner før vi når merkene som har solgt et ensifret antall bobiler hittil i år. Både Dethleffs og Bürstner (11) har økt pent i prosent.
I vektklassen over 3 500 kg er det fem merker som har solgt et tosifret antall bobiler. Det er Hymer (26), Carthago (19), Adria (18), Knaus (15) og Rapido (15). Både Hymer og Knaus økte sammenlignet med samme kvartal i 2022.
Det spesielle med tallene denne gangen er at det er solgt 143 bobiler over 3 500 kg og 140 i den lettere klassen. At de antatt dyreste bobilene selger bedre enn de mindre dyre, skjer svært sjelden – om det i det hele tatt har skjedd tidligere.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no