Flere spanske byer får miljøsoner

For et år siden innførte Barcelona sin miljøsone. Fra 1. november i år har Madrid innført tre miljøsoner. De spanske miljøsonene trer i kraft når forurensningen øker. Det er også innført miljøoblater.

Ser du dette skiltet er det all grunn til å være varsom. Illustrasjon: Green-Zones.eu.

Oblatene eller klistremerkene skal i stor grad ha blitt sendt til spanske bilister, men for utenlandske bilister er det vanskeligere.
– For utenlandske biler er det ikke mulig å bestille oblater, skriver firmaet Green-Zones som selger miljømerker til flere land. De oppfordrer utenlandske bilister til å holde seg utenfor aktive miljøsoner.

De spanske miljømerkene ligner på de tyske og franske, men har sin egen inndeling. Det blå merket er for elektriske biler, plug-in hybrider og biler som går på brenselceller. Et blå-grønt merke er for biler som går på naturgass. Det grønne merket er aktuelt for biler og lette kjøretøy på bensin fra Euro 4 eller høyere og for diesel Euro 6. Det er også et gult merke.

Noen av miljøsonene er permanente. Andre innføres ved akutt luftforurensning. En by kan ha inntil tre miljøsoner hvor for eksempel den innerste kan ha permanente restriksjoner mens de øvrige kan ha periodiske restriksjoner. Det kan også innføres midlertidige restriksjoner på hastighet.

Systemet blir ikke enklere ved at det kan være unntaksbestemmelser for beboere i sonene. Inntil det er mulig for utenlandske bilister å skaffe seg miljøoblatet er trolig det beste rådet å parkere utenfor sonen når den er aktiv. Slik Green-Zones anbefaler. Bøtene for å kjøre inn i en sone du ikke har lov til å kjøre inn i er på 90 euro.

Firmaet Green-Zones har utgitt en gratis app hvor du til en hver tid kan se status for ulike miljøsoner, ikke bare i Spania, men i flere andre land.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.