Det kan bli stans i bilproduksjonen allerede i november. Nå er det ikke bare microchips det er mangel på, men også magnesium. I begge tilfellene er det i Kina det stopper opp.
35 prosent av verdens etterspørsel etter magnesium kommer fra produksjonen av bilkarosserier. Når 85 prosent av all magnesium kommer fra Kina blir det svært følbart når kinesiske fabrikker stanser opp.
I Kina er det to grunner til at magnesiumproduksjonen stanser. Den ene er høye energipriser, som øker prisen på magnesium. Den andre er at Kina har strammet inn sine utslippsmål.
I byen Yulin, som er sentral i magnesiumproduksjonen, har 35 av 50 fabrikker nylig måttet stenge produksjonen fordi utslippskvotene var oppbrukt allerede i september. De øvrige fabrikkene ble pålagt å halvere sin produksjon. Det skriver det svenske nettstedet Auto Motor Sport.
Magnesium tilsettes i aluminiumslegeringer for å øke materialstyrken. Dermed rammes produksjon av blant annet aluminiumspaneler, felger, bjelker, motordeler, bremsedeler, ulike fester og rammer samt varmeskjold til bensintanker.
Analytikeren Amos Fletcher i banken Barclays mener at hele bilindustrien kan tvinges til å stanse produksjonen dersom forsyningene av magnesium strupes, forteller Auto Motor Sport.
Magnesium begynner å oksidere etter tre måneder. Dermed kan lagrene i Europa tømmes raskt, kanskje allerede i november. USA har en viss produksjon av magnesium, men det vil ikke avhjelpe markedet. Råvareprisen skal ha økt med 75 prosent den siste måneden. Det er et tydelig signal om mangel i tilbudet.
Produksjonen vil ventelig starte opp igjen i Kina når vi kommer inn i et nytt år, men om kinesiske utslippskvoter fornyes 1. januar eller ved kinesisk nyttår 1. februar, kjenner vi ikke til.
Om ikke kinesiske myndigheter endrer utslippskvotene ligger det altså an til at europeiske bilprodusenter – og bobilprodusenter – kan få en ufrivillig stans allerede i november. For bobilprodusentene har det allerede vært mangel på chassis som følge av mangelen på microchips. Hvordan eller om magnesium-mangel vil føre til ytterligere problemer i produksjonen av bobiler, gjenstår å se.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Trolig mangel på nye bobiler i 2022