– 85 prosent sier at de bryter trafikkreglene. At så mange pusher grensene er skummelt. Det blir det alvorlige ulykker av.
Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge i en pressemelding.
– Reglene finnes av en grunn og hvis mer enn fire av fem bryter disse er det klart det skaper farlige situasjoner. I fjor mistet 118 mennesker livet på norske veier. Så mange har det ikke vært siden 2016. Å følge trafikkreglene er et godt sted å begynne for å snu den vonde trenden, sier han.
– Skremmende utvikling
I Frendeundersøkelsen har Norstat stilt bilførere over hele landet spørsmålet om de bryter trafikkreglene. Samme spørsmål ble stilt våren 2022.
– Utviklingen er skremmende. I ti av elleve fylker er det flere som bryter reglene i dag. Kun Viken går, marginalt, i riktig retning. I flere fylker er det store negative endringer, sier Roger Ytre-Hauge.
Under ser du fylkesoversikten. I parentes ser du hvor mange i samme fylke som innrømmet å bryte reglene i 2022.
Fylkesoversikt – Så mange bryter trafikkreglene:
Agder – 90 prosent (84)
Rogaland – 89 prosent (79)
Vestfold og Telemark – 89 prosent (73)
Trøndelag – 87 prosent (80)
Troms og Finnmark – 87 prosent (75)
Møre og Romsdal – 87 prosent (69)
Oslo – 87 prosent (67)
Innlandet – 83 prosent (71)
Viken – 82 prosent (83)
Nordland – 80 prosent (78)
Vestland – 76 prosent (75)
Ulykkesstatistikken kommer fra Statens Vegvesen.
– Totalt i landet var det 77 prosent som brøt reglene i 2022. Dette tallet har altså økt til 85 nå. Jeg håper alle tar et oppgjør med hvor alvorlig de tar trafikkreglene, sier fagsjefen.
Frendeundersøkelsen har over flere år avdekket tegn på at mange har et litt annet forhold til trafikkregler enn andre lover i samfunnet. Blant annet har tre av fem sagt at de synes det er greit å kjøre litt over fartsgrensen.
– Det er det jo ikke. For høy fart kan være livsfarlig, både for deg selv og andre, sier Roger Ytre-Hauge.
Tekst: Redaksjonen
“Reglene finnes av en grunn”….
Dèt “argumentet” er så patestisk usaklig, at dets er merkelig at ikke flere bare gapskratter når de hører det!
Når flertallet ignorerer, ikke verken forstår eller respekterer – eller etterlever – lover og forbud, er det faktisk et “demokratisk problem” at noen få “myndigheter” like fullt presser på og forsøker å TVINGE disse reglene på majoriteten!
Det er av “null og nada” betydning hvorvidt det hostes opp tusenvis av “eksperter” – eller kolleger av de samme myndighetene – som forteller hvor uhyre viktig disse lovene er; I ets demokrati er det FOLKET – og ikke verken “ekspertene” eller myndighetene – som skal bestemme!
Norske fartsgrenser er så latterlig og uforståelig og uakseptabelt LAVE, at det store flertallet av veifarende ignorerer dem, bryter dem. Dèt burde “demokratiske” myndigheter ta til etterretning, og enten droppe heile “fartsgrense”-ideologien, eller i det minste justere grensene til et nivå “folket” kan forstå – og dermed også respektere!
Problemet er vel heller at noen har problemer med å forstå hva demokrati er
Vi velger vår e representanter for å styre. det kan ikke holdes folkeavstemming om en hver eneste farstgrense i dette landet
Her mangler det et veseltlig poeng. Selv ønsker jeg sterkt å innordne meg og være lovlydig på alle områder. Det bli imidlertid vanskeligere når det kommer til bil. Når reglene blir til akademosk pirk så senker jeg skuldrene og tar det mindre alvorlig. Jeg klarer rett og slett ikke å ta alle trafikkregler på alvor når jeg ser at det ikke er til fordel for trafikksikkerheten. Veldig mange steder er fartsgrensen satt ned til det pinilge der det før var 80 og nå 50 og helt nede i 40, selv om veien i tillegg er betydelig oppgradert med fortau, sykelbane. Her er det åpembart til hensikt å gjøre det lite attraktivt å bruke veien og heller kjøre på den parallelle kraftig bompengebelagte veien. Altså et økonomisk tiltak, ikke trafikksikkerhet. Selvsagt er det tryggere på veien når bilene går i 40 i stede for 80, men da har man gått for langt. Så her sliter jeg altså med seriøsiteten.
Så er det fotobokser som plsseres på gode fiskeplasser. Her blir det argumentert for at det er fordi så mange kjører for fort der. Hvorfor akkurat der? Kan det være at folk oppfatter det som unaturlig lav fart? KAN det være en dårlig vurdering? Jeg mener det kan være tilfelle. Den meningen forsterkes av andre aspekt med Vegvesenet jeg har erfaring med. Jeg har fått underkjent bilen med forbedrede bermser og godkjent med direkte farlige bremser (kortversjon). Dette gjorde at jeg fulstendig mistet respekten for Vegvesenet. Da tenker jag at det er flere i den etaten som ikke nødvendigvis har så godt gangsyn.
Så av disse grunner har min respekt for hva Vegnesenet gjør og mener, desverre blitt redusert.
Årsakene til ulykker er ikke de som kjører noen km over, men det er der det fokuseres mest. Det hjelper ikke at det er forbudt og dyrt når en 18 åring er risikovillig. Det biter heller ikke en som er dopet.
Hvem avgjør fartsgrensen på ulike steder? Er det en person? Det er rett det som skrives her, når der er gang og sykkelvei ved siden av, hvorfor har en da satt ned farten, slik at en nærmest kan gå ved siden av bilen. Skilting er et annet problem, farten justeres av og til, opp og ned, på en måte som er lite forståelig. Vi ferdes hensynsfullt i trafikken. Det er utfordringer når en kjører med bobil i utlandet, over 3500 kg, så er maks fart 80 km/t i Danmark og Tyskland. Hva skjer da, en blir hele tiden forbikjørt av trailere, så da legger vi farten litt høyere.
I USA settes fartsgrensen til den hastigheten 80% kjører. Da sikrer man legitimiteten til fartsgrensene og sørger for at de blir oppfattet som riktige.
Her hjemme settes vel fartsgrensene pfte i henhold til inntektspotensialet i fotoboksen som gjerne også settes opp.
Egentlig rart så mange følger reglene her