First Camp, den største campingkjeden i Skandinavia, melder om omsetningsøkning i 2023 og overskudd på driften, men finanskostnader etter oppkjøp trekker ned.
First Camps omsetning nådde i 2023 1 196 129 000 SEK en økning fra 1 004 033 000 SEK året før. Dette markerer en fortsatt vekst for konsernet, som har hatt en tidobling i størrelse siden 2017.
Driften ga et overskudd på 90 millioner kroner. Som følge av finansielle kostnader etter oppkjøp endte konsernets regnskap med et underskudd før skatt på 158,9 millioner kroner. Det går fram av kjedens årsberetning.
– Selv om vi opplever utfordringer knyttet til finanskostnader fra våre oppkjøp, fortsetter vår ekspansjonsstrategi å bære frukter med økt markedsdominans og bredere geografisk dekning, skriver Johan Söör, administrerende direktør i First Camp.
– Vi er overbevist om at våre investeringer i teknologi, digitalisering og bærekraft vil styrke vår posisjon ytterligere i de kommende årene.
Vil bli verdensledende
Konsernet utførte flere strategiske oppkjøp i løpet av året, inkludert den danske campingkjeden CampOne, som tilføyde fire nye destinasjoner til First Camps allerede store portefølje. Med disse tilskuddene nådde First Camp en total på 70 destinasjoner ved årsslutt, og styrket sin posisjon som Skandinavias ledende aktør innen campingindustrien. I Norge har kjeden foreløpig fire campingplasser.
Årsberetningen peker også på at den skandinaviske campingmarkedet er fragmentert og i stor grad dominert av familiebedrifter. Det gir First Camp en fordelaktig posisjon for videre konsolidering og vekst.
– Vi ser et stort potensial for synergier gjennom våre oppkjøp, særlig innen onlinesalg, IT og teknologi, noe som vil forbedre våre operasjoner og tilbud ytterligere, skriver Söör i årsberetningen.
Til tross for strenge byggregler og høye etableringskostnader, som begrenser nyetableringer av campingplasser i Skandinavia, fortsetter etterspørselen etter camping å være sterk. First Camp er godt posisjonert for å utnytte denne etterspørselen med sin etablerte infrastruktur og lederskap innen bransjen, skriver selskapet.
First Camp langsiktige visjon er å utvide sin tilstedeværelse utenfor Skandinavia i jakten på å bli verdens ledende campingkjede, basert på en strategi om innovasjon, bærekraft og datadrevne gjesteinnsikter, heter det i årsberetningen.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no