Skandinavias største campingkjede kjøpte tidligere i år Nordsjø Ferieland i Telemark og varslet at de vil kjøpe et dusin campingplasser over få år. Allerede nå kunngjør de sitt andre kjøp.
Kjeden har allerede 60 destinasjoner i Sverige, Danmark og Norge og kjøper nå Gol Campingsenter i Hallingdal. Konsernet har fra i dag 61 destinasjoner med en samlet årlig omsetning på cirka 1 milliard SEK.
First Camp gjorde tidligere i år sitt første oppkjøp i Norge, som ble starten på det som er planlagt å bli en større etablering i landet. I dag gjennomfører kjeden det andre steget i den norske satsningen.
First Camp har ambisjon om å vokse sterkt i Norge de neste årene og har som mål å ha minst et titalls destinasjoner i Norge innen tre til fem år.
– Å utvide First Camp sitt tilbud med en destinasjon i Hallingdal gir våre gjester mulighet for flotte camping- og hytteopplevelser vinter og sommer. Gol Campingsenter er en veletablert og veldrevet campingplass og passer godt inn i vår strategi om å fortsette å vokse med oppkjøp i Norge, sier Ola Bååth, investeringssjef i First Camp i en pressemelding.
Gol Campingsenter har cirka 600 campingplasser, 39 hytter, restaurant og badeland. Campingplassen ligger i Hallingdal, noe kjeden forventer skal tiltrekke seg gjester hele året med sin nærhet til den norske fjellverdenen. First Camp overtar campingplassen 31. mars. Nåværende ansatte vil fortsette å jobbe i First Camp.
First Camp har vokst i rekordfart de siste årene, og har gått fra 120 millioner SEK og 20 destinasjoner i Sverige, til nå å ha 61 destinasjoner i Sverige, Danmark og Norge.
Kjøpet av Gol Campingsenter gjennomføres av et datterselskap av First Camp Group AB. Gol Campingsenter omsatte for ca 20 millioner SEK i 2021 med en lønnsomhet på linje med First Camp Group.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no