Finpuss på Carthago i 2017

Gjennomgående lasterom med store lasteluker.

Gjennomgående lasterom med store lasteluker.

Carthago øker jevnt og trutt, og befester sin posisjon som en av Europas ledende produsenter av bobiler i premium-klassen. Totalt har Carthago nå 11 modellserier fra kompakte delintegrerte til luksuriøse linere. Sammen med dattermerket Malibu regner de med å produsere 4650 enheter i modellåret 2017, en økning på 700 fra 2016.

Det er ikke den store revolusjonen som preger 2017-årgangen av Carthago, men heller en løpende evolusjon. Markedssjef Christof Folkerts forteller at man legger mye arbeid i å forbedre detaljene. De fleste bilene med dobbelt gulv har nå gjennomgående lasterom for lasting av lengre gjenstander. Lasterommene har også fått LED-belysning med brytere ved alle lasteluker. Batterikassene er plassert under lasterommet slik at de ikke tar opp unødig plass. For flere av modellene har lasterommene under sittebenkene tilgang både utenfra og innefra. Kasser med drikkevarer kan lastes utenfra og hentes ved å vippe frem sitteputen i benken. Flere modeller har en uttrekkbar rampe med spesialtilpassede plastbakker som enkelt kan lastes opp hjemme og bæres ut i bilen.

Praktisk med tømmekraner plassert i luke innenfor stigtrinnet.

Praktisk med tømmekraner plassert i luke innenfor stigtrinnet.

Begeistret
En annen løsning vi ble begeistret for var lasterommet innenfor stigtrinnet. Der har man plassert tappekraner for gråvann samt drenering av varmeanlegg. Enkel og renslig tømming uten å måtte bøye seg under bilen. Enkelte modeller kan også leveres med et kamera under bilen for å lettere manøvrere bilen over tømmestasjonen. Lastekapasiteten i garasjen har økt til 350 kg på de minste modellene og 450 kg på de største. Dørlåsene har også fått nytt design.

Kvalitet
Interiøret på Carthago har lenge holdt høy klasse. Skuffer og dører åpnes og lukkes perfekt og gir et meget solid inntrykk. Likevel har man klart å holde vekten nede, slik at man har mye å gå på når det gjelder nyttelast, også på modellene under 3,5 tonn. Man jobber stadig med forbedringer også på interiøret. Flere modeller har fått en ny løsning med uttrekkbar trapp til de enkle sengene. I en av de kompakte bilene kunne fotenden av sengen dras inn i dusjrommet når dette ikke var i bruk. Hver centimeter utnyttes.

Større TV-skjermer. Her en 32-tommer.

Større TV-skjermer. Her en 32-tommer.

Forbedringer
De fleste modellene har fått rister av støpejern over gassblussene i stedet for blanke metallrister. Solidere og lettere å holde pent. Samtidig gir det muligheten til å bruke større kjeler og panner. Bordet i sittegruppen kan nå justeres ved å tråkke på en fotpedal i stedet for et håndtak under bordplaten som tidligere. Også senkesengen har blitt forbedret med et nytt håndtak og låsemekanisme for enklere betjening. TV-tittere kan glede seg over større skjermer, fra 22 tommer på de minste bilene og opp til 32 tommer på de største modellene.

Elegant Lounge-utførelse med skap, takluker og downlights i stedet for senkeseng.

Elegant Lounge-utførelse med skap, takluker og downlights i stedet for senkeseng.

Lounge
En nyhet som sikkert vil bli godt mottatt av mange er Lounge-versjonen av de største bilene. De som ikke trenger senkeseng kan nå velge å få skap langs veggene i dette området. I taket får man takluker og innfelte downlights. Lekkert og praktisk. Vekt er viktig, særlig for bilene under 3,5 tonn. De nye helintegrerte c-compactline modellene har utstrakt bruk av lette materialer. Minstemann I-138 veier kun 2830 kg i kjøreklar stand.

Tekst og foto: Olav Barhaugen, Bobil- og Caravan Magasinet, (BoCM)

Del dette med andre:

  1 comment for “Finpuss på Carthago i 2017

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *