Fiat overtar selv i Norden

Fiat har overtatt garanti- og reklamasjonsansvaret i Norge. Foto: Fiat.

Fiat har overtatt garanti- og reklamasjonsansvaret i Norge. Foto: Fiat.

Fra årsskiftet er det ikke lenger RSA som har garantiansvaret i Norge for bobiler bygget på Fiat. Nå har FCA selv overtatt som importør og garantirepresentant i Norge.

FCA (Fiat Chrysler Automobiles) har etablert FCA Norway AS, og fra 1. januar er det dette selskapet som importerer konsernets bilmodeller til Norge og følger opp garantiansvaret. Det vil si så enkelt er det ikke. FCA har overtatt det importøransvaret RSA hadde, men RSA fortsetter som forhandler og servicepunkt for blant annet Fiat.

– RSA har ikke importert bobiler og det kommer heller ikke FCA til å gjøre, sier contry manager Frank Bauge i FCA Norway AS. Han leder det norske FCA-selskapet.

– For bobiler skjer ingen praktiske endringer. Det vil fortsatt være et stort nettverk av servicepunkter og disse vil fungere som tidligere når det gjelder service og reparasjoner på bildelen av bobilene. Mange bobilforhandlere er slike servicepunkter mens andre benytter andre godkjente verksteder.

– Våre servicepunkter har god erfaring og vet stort sett når en feil går inn under FCAs garanti- eller reklamasjonsansvar. I tvilstilfeller kan de kontakte vår tekniske avdeling for å få godkjent at FCA dekker reparasjonen. Dette var avgjørelser RSA tidligere tok på vegne av FCA, forklarer Bauge.

– Vår tekniske avdeling vil arbeide med alle modeller vi importerer. Bobiler vil bare være en del av deres virke. Servicepunktene har vanligvis god oversikt over hvilke arbeider de kan utføre på vegne av FCA. Dersom det oppstår grensetilfeller om vårt garanti- eller reklamasjonsansvar kan det av og til være nødvendig for oss å reise ut for å ta en avgjørelse.

– Flere bobilister klager over at de kommer i diskusjon med forhandler om en reparasjon er knyttet til bo- eller bildelen mens andre forhandlere har gode løsninger for å håndtere slike spørsmål. Bør ikke kundene kunne rette alle sine klager til bobilforhandleren?

– En forhandler som yter god service tar i mot bobilen og sørger for at den blir reparert enten av dem selv eller av et av våre servicepunkter, sier Bauge.

En nordisk avgjørelse
Årsaken til denne overføringen av importørstatusen i Norge har sammenheng med det som skjer i Sverige, Danmark og Finland. Også der er det etablert egne importselskaper for FCA. Det forteller Bjarne Petersen, som er informasjonsansvarlig for det som nå betraktes som en nordisk region i FCA Group.
– Dette er en strategisk avgjørelse for et mindre marked. Innen regionen deler vi ressurser på mange av de ikke kunderettede aktivitetene. For eksempel innen logistikk. Men den lokale kunden skal alltid kunne kommunisere med oss på sitt eget språk gjennom det lokale selskapet.

For bobileiere får neppe denne omorganiseringen i markedet noen praktisk betydning – unntatt i helt spesielle tilfeller.

Del dette med andre:

  1 kommentarer til “Fiat overtar selv i Norden

  1. Rolf Dalgård
    15. januar 2016 at 20:27

    Er veldig imponer over hva Fiat har klart å få ut avsindig moderne motorer.

  2. edgar nordgård
    19. januar 2016 at 19:57

    Hvor lang er FIATs eurogaranti?

    • edgar nordgård
      19. januar 2016 at 19:59

      Hvor lang er FIATs eurogaranti?. Har ikke mottat svar.

      • Redaksjonen
        19. januar 2016 at 22:31

        Vi skal ikke utnevne oss selv til altvitene. Dette spurte vi ikke om, men du finner det sikkert i garantiheftet.

  3. noralv hornnes
    11. mars 2017 at 09:53

    hei har kjøpt ein fiat bubil 2.3 tdi 2006 er produsirt i 2005 er denne komen forbi problema med 5. gearet som har vori tidligare helsing noralv hornnes

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *