Tre av fire bobiler i Europa er bygget på en Fiat Ducato. Hvorfor har Fiat fått en så dominerende posisjon? Produktutvikling, sier Fiat selv og lanserer en ny 4×4 Ducato i 2017.
Vi har sett nærmere på Fiats egen beskrivelse av sitt arbeid og skrelt bort de fleste markedsføringsflokslene. Selv da er det nok skryt.
Men skrytet kommer ikke bare fra Fiat selv. Leserne av det tyske bladet Promobil har i år for tiende gang kåret Ducato til det beste utgangspunktet for å bygge en bobil.
Kåringen i år falt sammen med den offisielle introduksjonen av Ducato 4×4 Expedition – en showmodell på årets Caravan salon i Düsseldorf. Der viste de også en showmodell av den mer kompakte Talento.
Voksende marked
I 2017 vokser det europeiske markedet for bobiler til mer enn 105 000 enheter totalt. Det betyr at Fiat alene leverer chassis til over 75 000 bobiler i år. Årets tall er en vekst på 10 prosent fra 2016, som også hadde solid vekst. Etter finanskrisen og bunnivået i 2009 har salget av Ducato økt med 60 prosent. Mye takket være bobilsalget, oppgir Fiat, men vi skal ikke glemme at Ducato også selges som varebil og pickup. 30 prosent av salget går til bobilmarkedet.
Fiat mener bobilmarkedet er i ferd med å utvikle seg fra en ”praktisk helgeløsning” til å bli en aktiv livsstil. Det er der 4×4-modellen kommer inn i bildet. Den skal åpne horisonten for nye bruksområder. Det er her Fiat mener de viser sin evne til å ligge i forkant av trendene. Nå vil vi reise hvor vi vil, når vi vil og da trenger vi 4×4, mener Fiat.
Messebilen “4×4 Expedition” er produsert i samarbeid med Tecnoform, et av de beste selskapene for interiørdesign i fritidskjøretøy, mener Fiat. Ducato 4×4 ble presentert under slagordet ”Opening new roads” (åpner nye veier). Du får ikke kjøpt showmodellen, men ”ditt” bobilmerke kan komme til benytte seg av chassiset.
Den nye 4×4-serien inkluderer alle Ducato-versjoner som er tilgjengelige.
100 år med fritidsbiler
Det var på 1920-tallet at konseptet med fritidsbiler ble aktuelt. Det skjedde da bilen ikke lenger var et eliteprodukt, men spredde seg i samfunnet. Samtidig hadde noen dristige pionerer ideen om å bruke en bil, ikke bare som et transportmiddel, men også som en multifunksjonelt fritidsbil. Fiat var allerede i virksomhet og klar til å tilfredsstille denne nye, ambisiøse etterspørselen, med en rekke biler og lette personbiler som grunnlag for de første dristige variantene. Den virkelige revolusjonen i etterspørselen etter biler designet for camping kom i slutten av sekstitallet. Da var denne typen turisme spesielt populær blant unge mennesker.
Du kan gjerne mene at det er noe traust over Fiat-en du har under gulvet i bobilen. Selv mener Fiat at de hele veien har ligget i tet hva gjelder teknologisk utvikling og tilpasning til bobilmarkedet.
Det er 36 år siden Fiat revolusjonerte Ducato. Da ble alt flyttet fram, forhjulsdrift og tverrstilt motor ga bedre plass bakover i bodelen. Siden da har det kommet seks generasjoner av Ducato. Dagens versjon har den høyeste totalvekten av dem alle, den høyeste forakselbelastningen (opptil 2100 kg) og den høyeste bakakselbelastningen for kjøretøy med to aksler (opptil 2500 kg).
Siden 2003 har Fiat hatt et eget team av fagfolk som har konsentrert seg om bobilkundene. Over tid har dette teamet utvidet, forbedret og oppdatert sine ferdigheter, vokst nærmere og nærmere kundene og deres behov, mener Fiat selv.
I dag er dette utviklet videre med eget servicenummer for bobilister i Europa. Der får de svar på sitt eget språk og hjelp 24 timer i døgnet. App-en Fiat Camper er et godt synlig uttrykk for denne viljen til å satse på bobilismen.
Men kan det vare?
Det kan det, men da må Fiat greier å introdusere modeller drevet med et drivstoff samfunnet vil akseptere.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Her kan du se Fiats egen film med showmodellen Ducato 4×4 Expedition:
.
Vi har vår andre bobil bygd på Fiat Ducato, og er godt fornøyd. Bilene er både driftssikre og fine å kjøre. Det er allikevel rom for forbedringer; Dersom håndbrekket ble endret/flyttet, samt at rattet blir gjort “oppslagbart”, slik som på busser og lastebiler, ville dette øke plassen til førersetet vesentlig når dette vendes mot bo-delen, og derved også gi økt innvendig plass. Bedre støyisolering av førerhuset i bybobil- og halvintegrerte utgaver med original front fra Fiat, ville også øke kvaliteten vesentlig.
Uten å sett nærmere på motorrommet tenkte jeg på Biltema sine matter for lydisolasjon. Har redusert motorlyden ganske merkbart i flere av båtene jeg har hatt. Hadde det vært en brukbar løsning i Fiat Ducato?
Fiat er dyktig på bobiler, men elendig på støyisolering fra både motor og dekk.
Kjøpte Fiat Dukato bybobil ,2016 mod. Las om mange “skrekkhistorier” om tannreima, der vatn rann ned om vinteren, fraus og tannreima hoppet av. På første service spurte eg om dette og dei anbefalte meg å kjøpe eit sett
med “renne/slanger” som eg skulle montere for å avlede vatnet. Eg betalte 1450,- for settet. Har ennå ikkje montert det. I ettertid har eg spurt mange Dukatoeiere om dette , men ingen kjenner til dette problemet. Er dette berre tull,eller er problemet på eldre biler ?? Kan nokon svare på dette.