Benimar kommer med flere nyheter i 2021-årgangen. To dobbeltsenger og en køye for den store familien, en bybobil – eller noe i mellom.
Det kan se ut som om Benimar har tilstrebet å holde seg under 7 meter selv om antallet soveplasser vokser. Nye Amphitryon 940 er en helintegrert bobil med tradisjonell senkeseng for to foran, tverrstilt dobbeltseng for to bak og en hevbar køyeseng over denne.
Det er setet ved siden av bodelsdøra som kan bygges om slik at også den femte passasjeren kan sitte i kjøreretningen. Og her er er det Isofix for sikrere plassering av barnesete. Det er to sitteplasser i sofaen og selvfølgelig to foran.
Like foran den bakre senga er kjøkkenet plassert flatt etter høyre vegg og kjøleskap, toalett og separat dusj er plassert fortløpende på venstre side. Salongen har som nevnt fem sitteplasser og bordet har en svingforlengelse.
Bilen under er en Fiat med 140 hk med mulighet til økning med større motor og ni trinns automatgir. Ellers har den ABS, ESP, fartsholder, manuell a/c, kollisjonsputer til begge forsetene, justerbart ratt, dieselvarmer på 4000w, bredere bodelsdør og ellers på mange måter godt utstyrt. Bredden er hele 237 cm.
Kompakt skal det være
Også Mileo 261 er halvintegrert og holder seg så vidt under 7 meter. Den har to enkle senger bak, som kan slås sammen og en enkel senkeseng foran. Hovedimportør Tor Alvern i Abobil mener denne skal få en god egenvekt.
Mileo 261 har sitte- og spiseplass til fire personer i en L-sofa og et sete ved bodelsdøra. Også Mileo 297 er ny. Den har midtstilt dobbeltseng bak, men er ellers lik 268 som har enkeltsenger. Disse to modellene har «face to face» sofa (langsgående sofa på begge sider) og er 40 cm lenger enn 261. De har også en rett kjøkkenbenk.
Alvern forteller at alle «face to face» sofaer hos Benimar har Isofix når de omgjøres til kjøreposisjon. Han framhever også at det har blitt flere usb-uttak og at flere modeller har fått en smart tilgang til garasjen mellom sengene bak.
Tessoro 468 og 497 er også en nyhet i år, men det er kun under gulvet. Dette er Ford-utgavene av Mileo 268.
Benimar har også flere bybobiler, Benivan. De fleste av disse holder seg under 6 meter på lengden og det er gjort oppgraderinger på noen av dem. Enkelte kan nå også leveres med hevetak.
– Hele produksjonen for 2021 er nå ferdigsolgt fra fabrikken. Her i Norge har vi bestilt ca 240 enheter av 2021 modellen. Det er 50 flere enn i 2020, forteller Alvern og legger til at de norske forhandlerne samarbeider godt og bytter modeller internt dersom kundene etterspør modeller de selv ikke har.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no