Færre modeller som følge av europeisk nedgang

Dethleffs reduserer antallet modeller i sitt program for 2014. Fram mot 2015 reduseres utvalget med opptil 30 prosent. Krisen i Europa har ført til en nedgang i omsetningen på 9,3 prosent i regnskapsåret som avsluttes 31. august. Dethleffs er likevel optimistisk og satser på ny utvikling og investerer 7,4 millioner euro.

– Vi har allerede endret kurs og bruker vår kapasitet målrettet og i tråd med den nye situasjonen, sier administrerende direktør Dominik Suter i Dethleffs og Sunlight. Foto: Dethleffs.

– Vi har allerede endret kurs og bruker vår kapasitet målrettet og i tråd med den nye situasjonen, sier administrerende direktør Dominik Suter i Dethleffs og Sunlight. Foto: Dethleffs.

– Vi har allerede endret kurs og bruker vår kapasitet målrettet og i tråd med den nye situasjonen, sier administrerende direktør Dominik Suter i Dethleffs og Sunlight.
I enkelte land i Europa har tilbakegangen vært på opptil 15 prosent. Han mener likevel at Dethleffs kan nøye seg med et ”blått øye” i forhold til andre produsenter.

Den reduserte omsetningen forklares også med en trend som går mot mer kompakte bobiler i begynner- og kompaktklassen. Det mener han også forklarer den suksess Sunlight har hatt de tre siste årene.

Dethleffs slanker modellprogrammet, men mener at dette ikke vil bli særlig merkbart for kundene. Forhandlerne har lenge ønsket en slik utvikling. Samtidig skal det investeres i bobilenes kvalitet.

– Vi vil bruke 7,4 millioner euro i det kommende modellåret for å investere i produksjonen og styrke utviklingen av nye modellserier, forklarer Suter. Samtidig vil de forsøke å skape nye kundegrupper.
Eksisterende modellserier får et nytt design med klare, harmoniske linjer. I interiøret blir det ny moderne tredekor og tekstiler avstemt til treet.

– Til tross for det svake markedet i Europa regner vi med en økning av omsetningen på om lag 4 prosent i budsjettåret som starter 1. september, sier Suter.

For Sunlight har dette regnskapsåret, som avsluttes 31. august, vært en svært positiv opplevelse. For første gang i Sunlight-fabrikken Caprons historie ble det i februar produsert mer enn 100 bobiler av typen T 67. Og i april ble Sunlight nummer 20.000 levert.
– Sunlight beholder de 12 kjente bobilmodellene, men har endret designet både utvendig og innvendig, forklarer Sunlights produktsjef Kathrin Straubinger.

Strategisk viktig utleie
Dethleffs bobilutleie McRent ble etablert i 2004 og har i dag en flåte med 1200 utleiebiler ved 49 stasjoner i ti land. De er etablert nye utleiestasjoner i Nord-Europa. Framfor alt skal utleievirksomheten styrkes i Skandinavia og i øvrige Norden.
McRent omtales som en suksess med strategisk betydning.
– Det er vårt mål å gjøre flere mennesker begeistret for camping som ferieform. Da er McRent yters viktig for Dethleffs, avslutter administrerende direktør Dominik Suter.

Bobilverden kommer tilbake til endringene i modellprogrammet i en senere artikkel.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *