Få kontroll på gassfyllingen når du er på langtur

På den lange utenlandsturen vil gass nesten alltid være et problem om du er lenge nok borte. Selvfyllingsflasker eller tank er en løsning. Her ser vi nærmere på selvfyllingsflaskene.

Utenfor Norge skal du ikke ta det for gitt at du får fylt dine gassflasker. Å bytte dem er så godt som umulig. Foto: Knut Randem.

Det er mye som er standardisert i Europa, men det gjelder ikke gassflasker og deres tilkoblinger. Derfor kan du ikke bytte en norsk bytteflaske der du ønsker i Europa. Det er heller ikke enkelt å få fylt dem.

De må fylles av folk som har utstyr til å måle korrekt fyllingsgrad (80 prosent), men det er likevel vanskelig å få noen til å fylle en norsk bytteflaske i utlandet. Ikke alle har de nødvendige overgangene. På vårt datternettsted Bobilplassen.no samler vi adresser for de fyllestedene vi kommer over på denne siden.

Mens to 11 kg flasker holder i fem, seks uker for noen, vil andre hevde at de holder i tre måneder. Forbruket er helt avhengig av ditt bruksmønster.

Det er flere ting som avgjør hvor mye gass du bruker på en bobiltur. Temperatur, om du varmer med gass, hvor ofte du er tilkoblet strøm og om du kjører med gass på kjøleskapet hele tiden er blant de tingene som avgjør hvor lenge du klarer deg med gass.

Både på langturen og på de korte turene i Norden kan det være fordeler med å installere en fylleløsning.

En eller to selvfyllingsflasker med utvendig fyllepunkt minimerer problemene med å fylle LPG (propan) i utlandet. Foto: Knut Randem.

Om du har en selvfyllingsflaske kan du fylle den på nærmere 50 000 steder i Europa, forteller Lars Ryde, daglig leder i Neptus. Han og Frode Viken, daglig leder i Flowtech har bidratt med sin kunnskap og sine produkter i denne artikkelen.

Ryde og Viken er skjønt enige om at bruk av selvfyllingsflasker både er praktisk og økonomisk for bobilister. Neptus har nettopp blitt importør av Campko selvfyllingsflasker og Flowtech er en kjent leverandør av Alutec selvfyllingsflasker.

– En selvfylleflaske gir forbruker en stor fleksibilitet, ved at de alltid kan reise av gårde med fulle gassflasker, sier Viken og legger til at det også er mulig å ha en kombinasjon av en selvfylleflaske og en bytteflaske. Da vil bytteflaska normalt være reserveløsningen.

En selvfyllingsflaske og en vanlig bytteflaske kan være en god kombinasjon. Normalt vil bytteflaska være reserveløsningen, men om du ligger på fjellet en vinteruke kan det være enklere å bytte flaske enn å kjøre til en fyllestasjon. Foto: Knut Randem.

– Selvfylleflasker er ikke bare en praktisk løsning på gassforsyningene, men er også et steg mot en mer kostnadseffektivt og selvstendig bobiltur, mener Ryde.

Med et slikt adaptersett bør du kunne fylle selvfyllingsflaska i hele Europa.

Det er en stor fordel å montere fyllepunktet utvendig slik at gasskapet kan forbli lukket under fylling. Heller ikke fyllepistolene på fyllestedene følger samme standard. Et sett med fire adaptere skal gi deg mulighet til å fylle de fleste steder.

– Vi anbefaler å montere flaskene med påfylling fra utside, da de fleste land i Europa krever dette, sier Viken.

Å fylle en tank (det er definisjonen av en selvfylleflaske) er nesten like enkelt som å fylle diesel på bobilen. Selvfylleflaskene er utrustet med en flottør som gjør at fyllingen automatisk stanser når den er fylt 80 prosent. Vanlige bytteflasker har ikke en slik flottør.

En selvpåfylleflaske skal kontrolleres hvert 10. år av kompetent virksomhet, bytte ventiler eller kasseres.

Du kan velge å ha en eller to selvfyllingsflasker eller en kombinasjon av de to. Foto: Neptus.

Hva trenger du?
Du trenger en eller to selvfyllingsflasker. Det er ditt valg. Du kan også kombinere en bytteflaske og en selvfyllingsflaske.

Det er tre slanger som er aktuelle ved kombinasjon av bytte- og selvfyllingsflaske: høytrykkslange G10 – industrikobling, høytrykkslange G8 – click-on og høytrykkslange G12 – tysk kobling, forteller Ryde.

Alugas selvfyllingsflaske med slange påmontert utvendig fyllepunkt (t.h. med påsatt adapter). Viser for mengde gass kan skimtes på toppen av flaska. Foto: Flowtech.

– Det er G12 med den tyske koblingen som passer direkte på selvfyllingsflasken. De to andre slangene gjør det enkelt å kunne kombinere bytteflasker med selvfylling.

Med to flasker er det praktisk å ha en automatisk omskifter. Det finnes flere slike, men Trumas DuoControl er mest kjent.

Truma DuoControll med gassfiltere. Med venderen har du kontroll på hvilken flaske som er hovedflaska. Foto: Produsent.

– Truma DuoControl CS skifter automatisk til den andre gassflasken, når den første går tom. Siden det er DuoControl som er selve navet i gassforsyningen, er det mulig å koble alle forskjellige typer gasstilførsel til denne, forklarer Ryde.

– DuoControl fungerer både som regulator for gass med høyt trykk, men også for gass med lavere trykk. Alt blir regulert til 30 mBar i DuoControl. I DuoControl sitter det en crash-sensor som gir mulighet for sikker oppvarming mens du kjører. Den forhindrer også gassutslipp ved for eksempel en ulykke. Den er enkel å nullstille, hvis den har blitt feilaktig utløst.

Med dette settet får du varsel når DuoControl bytter flaske. En del bobiler har dette integrert i eget panel. Foto: Produsent.

Uansett hvilken løsning du har er det praktisk å få et varsel når DuoControl skifter til den andre flaska. Da vet du at det er på tide å fylle. En del bobiler har dette koblet via CI-bus i kjøretøyet slik at du får varselet på bobilens betjeningspanel.

– Dersom bobilen din ikke har en slik varslingsmulighet, har Truma et separat varslingspanel du kan installere, forteller Ryde.

– En selvfylleflaske har en integrert måler på ventilen/flaska som gjør at du kan lese av mengde gass på flasken, men da må du inn i gasskapet for å følge med forteller Viken.

– Ved bruk av Alugas sine flasker, finnes det ett eget kit som kan monteres av forbruker selv. Dette kobles opp mot en app, som gjør at du kan se mengde gass i flaska. Det trengs ett KIT for hver flaske.

Det finnes ellers ulike typer «radar» og vekter som måler beholdningen i flaska og viser den på mobiltelefonen. Blant annet har Truma en slik som festes med magnet under flaska. Den integreres med Truma iNet. Om din flaske ikke er magnetisk kan du velge en av løsningene med vekt.

Trumas nivåmåler festes under magnetiske flasker og kommuniserer med iNet. Foto: Produsent.

– Et annet nyttig tilbehør for de som ikke vil inn i gasskapet, er en fjernkontroll for å slå gassforsyningen av og på fra innsiden av kjøretøyet. Denne er basert på en elektronisk magnetventil som monteres rett i underkant av DuoControl,  MonoControl eller lignende, forteller Ryde.

Truma har også et produkt for fjernavstenging av gassen for den som vil ha det ekstra bekvemt. Foto: Produsenten.

Magnetventilen fjernstyres fra et manøverpanel som monteres inne i kjøretøyet, og gir full kontroll over kjøretøyets gassforsyning. Praktisk når du skal på en ferge, og det er påbudt å stenge gassforsyningen under overfarten. For at fjernkontrollen skal kunne brukes etter forskriftene, må alle gassenheter i kjøretøyet være utstyrt med tennsikring, som sikrer at det lukkes for gassen, hvis flammen går ut.

All propan kan komme med en eller annen forurensning av oljerester. Det er derfor fornuftig å installere et gassfilter på hver gassflaske (gjelder også bytteflasker). Uten filter blir oljepartikler i gassen fanget opp i regulatorene og kan tette dem. Oljen kan også føre til forurensning av forbrukere inni bobilen, som for eksempel kjøleskap og vannvarmer.

Hvem kan installere selvfyllingsflaskene for deg om du ikke gjør det selv? Gassverkstedene på denne lista bør kunne hjelpe deg.

Hvor skal jeg fylle?
Markedssjef Dag Helge Veberg i LPGgruppen anbefaler naturlig nok sine egne 45 fyllestasjoner så lenge du er i Norge. Her anbefaler han at du benytter deres app-løsning hvor du kan spare veiavgift så lenge LPG (propan) ikke skal benyttes til framdrift av motorvogn.

Det finnes også flere andre nettverk av fyllestasjoner. Du kan se noen av dem på Bobilplassen.no. Både i Norge og i Europa kan du bruke nettstedet eller app-en MyLPG for å finne fyllestasjoner.

Så nå er du klar for langturen?
Selv med en selvfyllingsflaske er du ikke garantert at alt går på skinner. I Frankrike tillater for eksempel Total-kjeden ikke at bobiler fyller gass på sine stasjoner, mens andre sier ja så lenge du har utvendig fyllepunkt. I Italia kan du oppleve at du får nei til å fylle gass til «kjøkken» det ene stedet for så å få enestående hjelpsomhet et annet sted.

Det kan altså være litt opp og ned hva du opplever, men du finner neppe en bedre løsning – om du da ikke har en bobil med en stor gasstank.

LPG består en blanding av propan og butan. I Norge er andelen propan høy, men sørover i Europa kan andelen butan være høyere. Om du har full tank med høy andel butan kan du få problemer i minusgrader ettersom butan ikke kan benyttes ved like lave temperaturer som propan. Tenk på det før du reiser nordover.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Bytte og fylle gass i Norge og Europa
Les også: Sertifiserte gassverksteder

Del dette med andre:

  1 comment for “Få kontroll på gassfyllingen når du er på langtur

  1. Meget god artikkel! Regner med at faste tanker i stedet for, eller i tillegg til selvfyllingsflasker, blir tema i egen atikkel?
    Vi monterte for noen år siden 2 tanker a 40 l + 1 en selvfyllingsflaske på 20 l, og med utvendig fylling. I tillegg har vi med en vanlig flaske som xtra reserve. Så langt er erfaringen meget god, og med appen myLPG.eu er det enkelt å finne stasjoner for fylling. Tips: Skal du kjøre mye/lenge i Sverige, fyll opp på norsk side før du kjører over, da det er relativt få stasjoner i Sverige.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *