Euro 7 kommer selv om bilbransjen ikke vil ha den

Arbeidet med euro 7 er i gang, men det er et godt stykke fram til mål. Bilbransjen mener normen stjeler ressurser fra viktig arbeid.

Klima og CO2, miljø og partikler. I euro 7 skal det meste av utslipp strammes inn. Foto: Gerd Altmann/Pixabay.

Euro 7 skal formodentlig gjøre forbrenningsmotorene renere enn euro 6-motorene, men bilprodusentene mener en euro 7-norm stjeler utviklingsressurser de heller kunne brukt på utvikling av utslippsfrie alternativer.

I midten av november la Kommisjonen i EU noe forsinket fram et forslag om å redusere luftforurensning fra nye motorkjøretøyer som selges i EU. Det vil si at de la fram forslag til ny euro 7-standard.

“Veitransport er den største kilden til luftforurensning i byer. De nye euro 7-standardene vil sikre renere kjøretøy på veiene våre og forbedret luftkvalitet, og beskytte helsen til våre innbyggere og miljøet.
Euro 7-standarder og CO 2-utslippsstandarder for kjøretøy jobber hånd i hånd for å levere luftkvalitet for innbyggerne, ettersom spesielt det økte opptak av elektriske kjøretøy også skaper visse fordeler med luftkvalitet. De to regelsettene gir bilforsyningskjeden en klar retning for å redusere forurensende utslipp, inkludert bruk av digitale teknologier”.

Slik beskriver Kommisjonen det. Nå skal forslaget gjennom ulike godkjenningsprosedyrer i EU-systemet (se illustrasjon) før standarden blir gyldig. Det forventes at euro 7-normen blir innført i 2025.

Dette er behandlingskjeden fram til euro 7 blir vedtatt. Illustrasjon: EU.

Euro 7 forventes å ta større hensyn til forurensning i virkelig trafikk og skjerpe nåværende krav. Partikler fra bremsing og utslipp av ulike kjemiske stoffer vil også bli omfattet. Eksakte målekriterer er ennå ikke klare. Ønsker du å lese mer om tematikken, kan du lese denne artikkelen (ekstern lenke), som gir en god oversikt.

Ved tidligere innføring av nye euro-normer har det blitt gitt en overgangstid før det har blitt forbudt å nyregistrere biler med eldre euro-standard. Ved forrige normskifte så vi at usolgte bobiler ble registrert og avregistrert tidlig i 2018 da fristen for å nyregistrere euro 5 gikk ut – etter en overgangsperiode. Forhandlerne ventet så lenge som mulig fordi engangsavgiften må betales ved første gangs registrering.

Frykter reglene blir umulige å innfri
Bilindustrien har i flere omganger uttrykt at euro 7 bør droppes fordi utviklingen av en ny, kortlevd motorteknologi vil stjele utviklingsressurser i en tid hvor de ser mot stadig sterkere elektrisifisering og et teknologiskifte.

– Med innføringen av den planlagte euro 7-standarden vil EU-kommisjonen de facto forby biler med forbrenningsmotorer fra 2025, sa lederen av bransjeforeningen Verband der Automobilindustrie, Hildegard Müller, til det tyske nyhetsbyrået DPA da Kommisjonens forslag forelå. Hun ønsker heller investeringer og utvikling av syntetisk drivstoff og brenselceller i tillegg til tilrettelegging for elbiler.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *