Triagno-gruppen, der Eura Mobil inngår, er Fiats største kunde av Ducato chassis. Men heller ikke de unngår å tilby modeller med stjerne i grillen.
Eura Mobil må også tilby moderne bobiler bygget på Mercedes chassis og drivlinje. I luksussegmentet ønsker mange bobileiere å kunne velge en bobil med stjerne i grillen. Derfor introduserer Eura Mobil nå den nye halvintegrerte Contura bygget på Mercedes Sprinter.
Høydepunktene er den utvendige designen, den romslige overgangen mellom salong og førerhus (som allerede er større på Fiat), det egendesignede panoramaglasstaket med smartløft og smartlukking, og selvfølgelig de forskjellige førerassistansesystemene fra Mercedes som knapt noen kan overgå.
Contura kommer også med taleaktivert MBUX multimedia-system. For en slags “hjemmekinoatmosfære” kan flatskjerm-TV opp til 32 tommer installeres i TV-stativet foran veggen på toalettrommet.
Forhjulstrekk
Med valget av Mercedes-forhjulstrekk og AL-KO-chassis med lav ramme, har produsenten fra Sprendlingen i Tyskland fokusert på vektbesparelser og sikkerhet på veien.
I den ytre utformingen av Contura ser vi pent avrundede kanter og en flat forbindelse mellom førerhytta og selve påbygget. Mercedes Contura stjeler også showet med den valgfrie tilgjengelige lakkeringen i obsidian svart og det grafiske utsiden i karbonutseende på påbygget.
Pilotsetene er utstyrt med oppvarmede seter, korsryggstøtte og elektrisk høydejustering. Dobbeltgulvet i Contura rommer alle tekniske installasjoner frostfritt, hvilket er en stor fordel under nordiske vinterforhold. Takket være det oppvarmede dobbeltgulvet oppfyller også alle Integra Line vinterens krav standard EN 1646-1.
Flere sengeløsninger
Avhengig av planløsningen er soverommene utstyrt med enten to enkeltsenger med en lengde på opptil 200 cm (Contura 716 EB og 766 EB eller 766 EF), eller en høydejusterbar sentral seng (Contura 766 QB).
Garasje med opp til 124 cm høyde gir nok lagringsplass under sengene.
I Integra Line 660 EB presenterer Eura Mobil en annen enkeltsengløsning i den populære klassen på 7 meters lengde. Den skal sikre god sovekomfort for høye mennesker. To senger på to meter hver gir god bevegelsesfrihet på soverommet. I tillegg gir løsningen mye lagringsplass i garasjen under sengene.
De nye modellene fra Trigano ble presentert i Eura Mobils nye Reisemobil Forum i Sprendlingen. Det gamle anlegget brant ned i 2014 og er nå bygget opp igjen med en hallflate på 3000 kvm.
Tekst: Willem Laros, BoCM