– Ettermarkedet blir veldig viktig

De har aldri solgt flere bobiler enn de gjorde i fjor. De har heller aldri hatt så mange utfordringer. Det tok dem på senga, men Svein Roger Nordbakk håper de har greid å rydde opp. Slik kan det gå når du selger 100 bobiler på to helger og det bare var begynnelsen.

Namsen auto AS var godt etablert med salg av personbiler i Grong før de begynte med bobiler. Foto: Knut Randem.

Namsen auto AS solgte i fjor bobiler, campingvogner og utstyr for over 600 millioner kroner i Grong og Øysand. Det kom som en overraskelse og utfordringene sto i kø, medgir Svein Roger Nordbakk.

– Vi flyttet fra Hymersenteret i Trondheim til Øysand forrige vinter. De to avdelingene hadde både åpning og sesongåpning to helger etter hverandre i mars. De to helgene solgte vi 100 bobiler, forteller Nordbakk. Og det fortsatte i høyt tempo. På en omvisninge i anlegget peker Nordbakk på en selger og forteller at han alene solgte 160 bobiler i fjor.

– På Grong gikk det på et vis, men på Øysand gikk omsetningen opp fra 97 millioner i 2017 til 223 millioner kroner etter flyttingen. Uten flere ansatte måtte det bli problemer. Det førte til at vi ikke klarte å levere slik vi ønsket, men jeg håper vi greide å rydde opp etter oss, konstaterer han mer enn han spør.

På Øysand har staben nå økt fra åtte til 23 ansatte etter fjorårets voksesmerter. Høy omsetning er en ting, men Namsen Auto fikk en overskuddsgrad i fjor på kun 1 prosent. Det er ikke Nordbakk fornøyd med. Derfor gjør de flere tiltak.

Svein Roger Namsen viser stolt fram anlegget på Øysand. Her fra verkstedet. Foto: Knut Randem.

Etablerer monteringssenter
På Øysand etablerer de nå et eget monteringssenter. Der skal tilleggsutstyr monteres for begge avdelingene. Hensikten er at de skal bli skikkelige eksperter på montering av parabol, markiser, ryggekamera og annet utstyr. Her skal 11 mekanikere selge sine timer. Fire av dem er nyansatte. Det var 87 søkere til disse stillingene så Nordbakk mener han har fått tak i skikkelige folk.

– Vi synes det er bedre å montere slikt utstyr lokalt framfor å få det ferdig fra fabrikken. Da får kunden parabol med norsk versjon og markisa blir plassert på rett plass.
– Få forhandlere bygger for ettermarkedet og får dermed dårlig kapasitet. Det holder ikke at kunden skal vente fire uker på en reparasjon. Det kjente vi selv på kroppen i fjor.
– Gleden med bobilen blir større om kunden får hjelp omgående, mener Nordbakk.

Nordbakk har tro på 2019, men tar grep for å sikre bedre lønnsomhet og service. Foto: Knut Randem.

Stor tro på 2019
Nordbakk tror på fortsatt vekst – om ikke så dramatisk som i fjor. Han regner med at de skal selge 650 bobiler i 2018. Det krever et velsmurt maskineri.

– Vi har nesten ikke 2018-modeller igjen. Bare 6 prosent av bobilene fra i fjor ble stående over nyttår. Det er bra. Alt i alt har vi nå 180 nye og brukte bobiler på lager på de to avdelingene. Vi har kjempefokus på å få 2018-modellene ut tidlig på året, forteller Nordbakk.

Han tror mange av konkurrentene kjøpte inn alt for mange bobiler i fjor og sliter med store lagre. Mange har derfor redusert bestillingene av 2019-modeller.

– I fjor ble vi Norges største Hymer-forhandler – fjerde året på rad. I år tror jeg også vi blir størst på Adria, sier den optimistiske forhandleren. Namsen auto forhandler seks av Hymer-gruppens merker pluss Adria og Kabe.

– Målet er ikke å øke omsetningen så mye i år. På Grong blir det stabilt salg, men vi må sørge for bedre lønnsomhet. På Øysand vil vi nok fortsatt øke noe.

Brukte bobiler
Nordbakk synes de har bra med brukte bobiler på lager, men ikke for mange.
– Bobilene eldre enn 2007 er de vanskeligste å selge. De er også for høyt priset, mener han.

Mange forhandlere har bestilt vesentlig færre bobiler til denne sesongen, sier Nordbakk. Derfor tror han mange i år kommer til å gå tomme for nye modeller. Det vil igjen føre til større etterspørsel etter brukte bobiler.

Det spesielle med Namsen auto AS er at det kun er seks år siden de startet med bobiler ved siden av personbilsalget. 2019 blir det første året uten store utbyggingsprosjekter.
I dag er Nordbakk klar på at de ikke hadde klart seg så godt uten bobilene. Personbilsalget utgjorde ”skarve” 100 millioner kroner i fjor.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.