Et vanskelig år reduserte bobilsalget med en tredjedel

Salget av nye bobiler gikk i 2022 ned med over 1000 enheter sammenlignet med 2021. Leveringsproblemer kombinert med økonomisk usikkerhet skal være årsaken til nedgangen.

Challenger topper registreringsstatistikken igjen. Her modell 240 Graphite Ultimate. Foto: Knut Randem.

Det ble registrert 2 052 nye bobiler i Norge i 2022 mot 3 079 året før. Reelt salg (kontrakter) kan være høyere, men store forsinkelser førte til en ikke uvesentlig nedgang i registreringsstatistikken.

Mot slutten av året skal det i følge flere forhandlere vi har snakket med ha løsnet slik at de fikk vesentlig flere bobiler fra produsentene. Om disse har blitt registrert før nyttår er ikke kjent, men ikke alle kunder ønsker å starte sitt bobilliv om vinteren så det kan være at registrering og utlevering til kunder i noen tilfeller utsettes til våren.

2022 så ut til å bli et vanskelig år med fortsatt leveringsproblemer etter pandemien, men så kom angrepet på Ukraina og det ble veldig synlig hva de involverte landene produserte for bobilbransjen. Leveranser stanset opp og nye underleverandører kunne ikke finnes på et øyeblikk.
Samtidig kom en rente- og prisoppgang som ganske sikkert har påvirket mange kjøpsbeslutninger.

Adria holder andreplassen på registreringsstatistikken. Foto: Knut Randem.

Likt for alle – nesten
Nedgangen i registreringer har rammet de fleste, men enkelte merker har hatt oppgang. Både Bürstner, Hobby, Weinsberg, Autostar, Morelo, McLouis og Concorde registrerte flere enheter enn året før.
I tillegg ble det registrert en håndfull Forster og Giottiline. De registrerte ingen bobiler i Norge i 2021.
Hobby hadde en voldsom prosentvis økning på over 300 prosent. En vesentlig andel av bobilene fra Hobby skal i følge våre kilder være til utleie.

Den totale registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Challenger (194) og Adria (168) toppet statistikken for 2022 slik de også gjorde i 2021. Tall i parentes viser antall nyregistreringer.
Erwin Hymer Groups Capron-fabrikk (165) produserer flere merker og tok tredjeplassen.

På de neste plassene følger Hymer (155), Rapido (140), Carthago/Malibu (135), Benimar (122), Eura Mobil (99), Bürstner (94), Dethleffs (88), Hobby (69), Knaus (66), Pössl (64), Kabe (56), Weinsberg (51), Laika (47), Frankia (45), Bavaria (30), Sun Living (30), Karmann Mobil (25), Autostar (21), Dreamer (21) og Morelo (21).

Pilote, McLouis, Affinity, LMC, Niesmann Bischoff og PLA registrerte mellom 11 og 20 enheter. Øvrige merker registrerte mindre enn ti bobiler hver.

Hymer holder teten i det tyngste sjiktet, men denne nyvinningen når ikke statistikken før i 2023. Foto: Knut Randem.

Vektklassene
I vektklassen inntil 3 500 kg var det Challenger, Capron (flere merker), Benimar, Adria, Dethleffs, Hobby, Pössl, Bürstner, Rapido og Weinsberg som tok de ti første plassene.
Challenger styrket sin markedsandel til tross for færre registreringer. Også Dethleffs, Bürstner, Rapido og Weinsberg fikk en oppgang i sine markedsandeler. Den spesielle økningen for Hobby slo spesielt hardt ut i markedsandelen, og det kan bli spennende å se merket i neste kvartal.

Blant de tyngre bobilene opp til 7 500 kg regjerer fortsatt Hymer på topp med Carthago/Malibu, Rapido, Adria, Eura Mobil, Kabe, Frankia, Bürstner, Knaus og Benimar på de neste plassene.

For 2023 forventes det bedre tilgang på nye bobiler. Samtidig varsler Norges Bank at renta snart har nådd toppen for denne gang. Begge deler gjør at det kan ligge til rette for flere salg i 2023.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Hvordan blir bobilåret 2023?

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *