Et steg nærmere 4250 kg?

EU ber om innspill til nytt førerkortdirektiv. Alle kan si sin mening og de norske bobilforeningene samarbeider om en uttalelse til EU der de støtter en økning til 4250 kg for B-førerkortet.

Prosessen går videre. 4250 kg på førerkort klasse B kan bli mulig i 2023. Foto: Knut Randem.

Ønsket om å kunne kjøre bobil på 4250 kg er et gammelt ønske. Ofte er bobiler opp mot 4250 kg teknisk sett identiske med de som har en totalvekt på 3500 kg. Samtidig sliter bobilprodusentene med å holde seg under 3500 kg og mange bobilister sliter med å holde seg på riktig side av grensen.

Det er ventet at det endelige forslaget til nytt førerkortdirektiv vil tillate kjøring av bil opp til 4250 kg på førerkort klasse B, men da gjeldende kun for bil uten tilhenger.

I dag kan en bil på 3500 kg ha en tilhenger på 750 kg og kjøres på B-førerkort. Det er logikken om at det er tryggere å kjøre en bil på 4250 kg uten tilhenger som slår inn. At utslippsfrie biler kan kjøres på B-førerkort opp til til 4250 kg forsterker argumentene fra et trafikksikkerhetsperspektiv.

Innspillsperioden for førerkortdirektivet varer fram til 21. mai og alle kan i prinsippet gi sine synspunkter her (ekstern lenke). Neste steg i prosessen blir en offentlig høring i fjerde kvartal. Men først et år senere – i fjerde kvartal 2022 vil vi etter EUs arbeidsplan se det endelige forslaget.

Ingenting er klart før alt er klart
Gjennom prosessen er det klart at ulike synspunkter og interesser står mot hverandre. Hva det endelige forslaget blir er derfor umulig å si nå.

Forslaget om å øke vektgrensen til 4250 kg ble for et par år siden forsøkt tatt inn i førerkortdirektivet via en enklere prosess ved å endre et vedlegg til direktivet. Det krevde full enighet fra medlemslandene, men fire land samarbeidet om å hindre endringen. Etter det Bobilverden.no erfarer var motstanden da mer knyttet til politiske spørsmål i transportsektoren enn til trafikksikkerhet.

Prosessen med endring av førerkortdirektivet krever ikke enstemmighet, men denne prosessen tar altså mye lengre tid. Først tidlig i 2023 kan du håpe på at en endring tll 4250 kg vil gjelde i Norge.

Foreningene samarbeider
Norsk Bobilforening og Norsk Bobil- og Caravanclub samarbeider om å gi sitt innspill i den pågående innspillsperioden. Bjarne Eikefjord i NBCC har et verv i EU knyttet til alkolås. Han kjenner derfor godt til prosessene i EU rundt trafikksikkerhetstiltak. Han bekrefter overfor Bobilverden.no at han arbeider med et forslag til felles uttalelse fra de to foreningene.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: 4 250 kg: Tidsplan og mulighetene videre (2023)

Del dette med andre:

  35 comments for “Et steg nærmere 4250 kg?

  1. Jeg håper endelig at dette forslag blir vedtatt. Med tanke på alle de som slitter med vekt på sin bobil. Som regel er det bare snakk om noen kg.på sine biler

  2. Ser fram til en eventuell positiv endring. Ser ikke forskjellen på å kjøre en bobil på 3500 og 4250. Fordelen er helt klart sten i tgangspunktet da har mulighet til å erverve seg riktig bil. Og ikke slåss mot overvekt. På tide.

  3. Nei. Ikke noe utvidelse av vekt.
    Grensen burde være størelse på bilen.
    Max bredde 2,1 og lengde 7 m og 3,5 t B.
    Ny regel burde inn : Førerkort klasse C1 for biler over nevnte bredde og vekt. Er nok flere som, egentlig burde være bekymret for størelse på bilen enn vekta som også i seg selv øker drastisk hvis man tøyer grensene for hva Newtons lover. Man ser jo det gjenspeiler seg på , hvem veier folk mener er trange å kjøre på. Ref bobilgruppa innlegg Med C1 får man også med seg litt lastesikring osv. men jeg skjønner jo tanken om ønsket om å kunne kjære tyngre bil men igjen. Størrelsen er vel så viktig som vekt.

    • Gode poeng Helge. Med D1 førerkortet kan man kjøre en minibuss som er godkjent for mellom 9 og 16 passasjerer. Den kan maks være 8 meter lang. Ingen vektbegrensning?
      Når det gjelder B førerkortet kan man i dag kjøre 4,25t som vogntog (tilhenger maks 750kg) og man kan kjøre 0 utslipskjøretøy på 4,25t om batteriet veier 750kg eller mer. Så ser ikke den store konflikten og akseptere 4,25t for bobil, er ikke mange som kommer mye over 7,5m og på B førerkortet kan man vel kjøre opptil 2,5m bredde? Så for å kunne kjøre boggi bobil eller fysisk stor bobil trenger man minst C1 uansett. Bobiler det blir snakk om med denne utvidelsen er det bare å sette max totalvekt ned til 3,5t i stedet for, f.eks. 4,25t Den fysiske størrelsen på bobilen er lik. Så personlig håper jeg det blir hevet til 4,25t med B førerkort på en eller annen måte og det er vel 3 mulige varianter som er aktuelle.

    • Enig!
      Det er en god grunn til opplæringen som må til for å få C1!
      Overgangen fra personbil til tungt kjøretøy betinger en grunnleggende kunnskap som må på plass. Videre er jeg redd vi vil få en utvikling i størrelse og tyngde fra produsentene om dette går igjennom, slik at vi havner i samme knipa med veldig høye egenvekt og øking til liten lastebil bredder på nyproduserte biler.( les 2,5 m bredde + speiler )
      Så løsningen som i dag er å utvide førerkortet og oppgradere til høyere vektklasse på eksisterende bil, synes som den beste løsningen. Så vil det når 0 utslipps bobilen kommer bli anledning til å kjøre tung bil!

      • Jeg har også noen betenkeligheter med å øke vekten på bobil. Personlig så er det en fordel, fordi kona da kan kjøre vår på 4250 kg. Men, hun har erfaring med å kjøre både bobilen vår, (øvelseskjøring er tillatt), samt at vi i flere år hadde en Chevrolet Starcraft.

        Når det gjelder C1 opplæringen, så går det jo som Øystein påpeker, på blant annet lastesikring, vektfordeling, bremselengde osv. Jeg ser med gru på at personer som er vant til å kjøre en liten VW Polo i bygater, skal leie seg en bobil på 4250 kg, 7,5 meter lang og 2,50 bred med speil. Å møte de på trange Vestlandsveier er ikke noe jeg ser frem til. Her må man regne med at det ryker et stort antall speil etterhvert.

        Min far sa alltid at hvis man skal ut i trafikken, så må man kunne håndtere redskapen. Av og til må man rygge, legge seg langt ut på kanten og kanskje snu på trange plasser. Mange i små biler ligger midt i veien og har jo problemer med å beregne kanten med sine små biler. Hva da med en stor bobil?

        Jeg heller vel dit at man burde ha en praktisk og kort teoretisk «gjennomgang» for å kunne kjøre større bobiler over 3500 kg, som kanskje kunne tas hos en kjøreskole. Da blir man trygg på at man har de grunnleggende kunnskapene som man må ha, før man legger ut på tur. Det vil være en trygghet for alle i trafikken, både de som kjører og de som møter de.

        • Dummeste jeg har lest, er lov med kjøretøy opp til 2,5 m med speil på B i dag, og hva er utvendig forskjell på en bobil på 3,5t kontra 4,25t?
          Verre med de som ikke skjønner hva en henger er eller lastesikring på disse, være seg 750 kg eller større, reglene er de samme.

        • Hva med 3500 kg + henger inntil 750 kg= totalvekt 4250 kg? Er dette tryggere enn 4250 uten henger? Jeg bare spør?

        • Helt enig. Kjører tungbil og ser med bekymring på utviklingen i antall bobiler. Svært mange av førerne av 3,5 tonnerne mangler elementære kunnskaper om å kjøre stor bil. Har ikke tall på alle de gangene vi har måtte rygge lengre strekninger fordi en fører av en «liten» bobil ikke har klart å beregne sin høyreside eller rygge få meter til vikeplass. Det er ofte enklere å treffe en stor trailer en en liten bobil. Ja personbil for den saks skyld. Et enkelt kurs burde vært obligatorisk før en slapp ut på veien med enhver bobil når man kun har B førerkort. For sin egen og andres veifarende skyld.

          • Det er noe som forundrer meg, når du har fylt 16 år så kan du ta førerkort for traktor, de kjører opp med en «vanlig» traktor som har Max fart på 45 km/t. men kan kjøre traktorer som har Max fart på 60 km/t med henger og store gravemaskiner på og veier flerfoldige tonn. Hvor er logikken ?

        • Hvorfor er C1 sertifikat så dyrt å ta? Ser det er snakk om bremselengde, lastsikring og vektfordeling. Hva mer? C1 sertifikat koster ca. 20.000,- kr. Kjøreopplæringen har vi gjennom B sertifikatet.

    • Mange av oss har nedklassifiserte biler. Vi vil kunne stikke innom biltilsynet og enkelt få satt dem opp igjen til 3850 kg. Kjører samme bilen, dog slik den er tiltenkt. 4 personer og litt tilbehør.

    • Er ikke sikker på om du er enig når du blir litt eldre og må fornye hvert år. Jeg for min del synes det hadde vært deilig å slippe å fornye CE og DE hvert år. Synes det er mere enn ofte nok med fornyelse hvert 5 år.

      • Personlig syntes jeg det er greit å få sjekket helsa en gang i året- Jeg har førerkort for D/DE og har nå fornyet hvert år i 10 år!

    • Jeg har C1 men fikk det da jeg tok Klasse B ingen opplæring av last sikring da. Dei som tok sertifikat noen år tidligere fikk C1E og kan da kjøre opp til 12 tonn inkludert henger uten noen form for opplæring uten om kl B. Så logikken din med bredde 2,1 meter og lengde 7 meter fårstår jeg ikke helt.
      Min bil er 2,35 bred og 7,2 lang registrert for 4000 kg og 4 personer. Skal man dra på tur med 4 personer må man virkelig tenke over hva man trenger å ta med. Bilen burde absolutt vert registrert for 4250kg totalvekt.

  4. Vår bybobil, lengde, 6,36 m med høyt tak og senkeseng foran (i tillegg til 2 langsgående senger), halv tank diesel 60 ltr, tom for vann var/er oppgitt til 3.010 kg i vognkortet, veier i virkeligheten ca 3.400 kg inkl meg som sjåfør !!. Med litt pikkpakk pakk er vi fort oppe i min 3.700 kg. Bilens data tillater inntil 3.850 kg. Dersom vi registrer den opp (om mulig) kan ikke min kone kjøre den.
    Et annet poeng som også er nevnt her, er at jeg, som 73 åring, ved en evt. oppregistrering til 3.850, må fornye førerkortet hvert år.
    Støtter derfor ny grense for bobiler på 4.250 kg med B førerkort

  5. Jeg har tidligere hatt førerkort med «hele bokstavrekka» (nesten) men har p.g.a. helseutfordringer tapt alle muligheter for tyngre kjøretøyklasser – sitter igjen med «BE» som må fornyes hvert år ! Kan bare glemme å få «C1» ! Med alder nær 60 år og mye førererfaring så vil ny grense på 4.250 kg være svært kjærkomment. Dette gir mye mer fleksibilitet mht. personantall/bagasje etc. – Det vil og åpne for flere muligheter til å velge firehjulstrekk (4×4 syst.) – som jo markedet tilbyr mer og mer. Særlig her i vinterlandet Norge tror jeg mange vil foretrekke nettopp 4×4 ! Tenker da «bybobil» først og fremst ,- men del-integrert og hel-integrert tilbys nå også i varianter med 4×4.
    ( En ytterligere opsjon vil være å ettermontere EL-drift på bakakselen til den eksisterende fremhjulsdrevet (diesel/bensin) caravan-bilpark – om ønskelig ! )
    Statistisk lever vi lenger ,- men helsemessige utfordringer kan gjøre at du og jeg må nøye oss med en «B» eller «BE» i førerkortet !
    «DERFOR VIL VI HA 4.250 Kg PÅ «B» – SERTIFIKATET»

  6. Er ikke sikker på om du er enig når du blir litt eldre og må fornye hvert år. Jeg for min del synes det hadde vært deilig å slippe å fornye CE og DE hvert år. Synes det er mere enn ofte nok med fornyelse hvert 5 år.

  7. Jeg har kjørt trailer siden 1957. Til min siste tur med trailer på kontinentet i Ca. 2007. Jeg lot mitt førerkort kl. CE og DE gå ut da det ble nødvendig for meg å fornye hvert år. Det koster og er for tungvint. Så nå sliter jeg med å holde nede vekta på min bobil på 3.500 kg. Så jeg håper inderlig at det går igjennom med 4.250 kg på B førerkort. Det hadde vert etterlengtet.
    Og det må vel i trafikkhensyn være sikrere med en enhet i nevnte klasse, enn bil + henger.

    • Ja 4250kg på bobil burde vært avklart for mange år siden i Norge, men det er jo EU som vi ikke er medlem av som skal bestemme dette, nei få opp vekta til 4250.
      Ser at det er en del som ikke ønsker dette, men de har sikkert ikke bobil.
      Ser ingen forskjell på å kjøre en bobil som veier max 3500 kg på 7,5 meter og 2.3 meter brei og en bobil som er 7,5 meter og 2,5 meter brei som veier 4250.
      Hva er forskjell? Bilene som er tyngre er jo bygget for det med forsterkede bremser og ramme.
      Har selv hatt 7 bobiler og den letteste var 3680 kg. og da kjørte jeg alltid med overvekt.
      Har i dag en bil på 7,96 meter lang og 2,45 meter brei og max vekt 4500 kg.

  8. Merkelig med utvikling: før i tida va da lett eller tung bil med grense på 7,5 T
    Da gjekk jo bra da og…… kvifor ikkje gå attende til den regelen og sleppa utredninger som pågår i åresvis ?

  9. Fra høringsnotatet: Norges Caravan Bransjeforbund (NCB) og Norsk Bobil og Caravan Club (NBCC) ønsker å
    inkludere bobiler registrert i kjøretøyklasse M1 med tillatt totalvekt inntil 4250 kg. Det
    minnes om at forskriftsendringen er et unntak og Vegdirektoratet har begrensede
    muligheter til å unnvike fra direktivet. Unntaket åpner for et kompromiss der det lempes på
    vektgrensene til fordel for miljøformål. Direktivet har ved denne unntaksmuligheten ikke
    ment å omfatte bobiler og Vegdirektoratet har således ikke mulighet til å inkludere disse i
    denne omgang.

  10. Vi som tok førerkort på 70-80 tallet fikk C1 automatisk. Det kjører hundervis av sjåfører på norske veier i dag som har tatt vanlig fører opplæring.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *