Er framtiden kjøleskap i bobil uten gassdrift?

Det er spørsmålet å stille seg etter dagens pressekonferanse hos Thetford. Deres nye serie med kjøleskap går kun på 12v. Og de tror det blir den nye normalen.

T2000-serien har fem modeller til ulike behov. Foto: Produsenten.

Om Thetfords antakelser om at kjøleskap i bobiler om få år vil drives utelukkende på 12v gjenstår å se, men i dag lanserte produsenten fem kompressorkjøleskap. De drives kun på 12v.

Thetford ser på dette som et ledd i elektrisifiseringen av bobilene. Likevel lover de kjøleegenskaper som det du har hjemme. -18 grader i fryser og +4grader i kjøledelen skal disse nye kjøleskapene kunne gi.

Den nye serien T2000 består av kjøleskap med kompressordrift. I motsetning til de vanlige absobsjonskjøleskapene de fleste er vant til, kjøler skap med kompressordrift raskere og skal kjøle like god om bobilen står skrått. Et absorbsjonsskap er avhengig av å stå noenlunde i vater for å fungere optimalt, men de har som regel gass som beste energikilde og har dermed et lavt strømforbruk.

Thetford flytter fryseren ned. Foto: Produsenten.

Flytter fryseren ned
Thetford har også gjort andre grep med den nye serien. T2000 består av tre brede og to smale modeller i ulike høyder. To av modellene er spesielt designet slik at de passer inn i en bybobil/varebil der veggen buer inn mot taket.

De største modellene har egen dør til fryser. På disse skapene er fryseren flyttet ned. På den måten har du kjøleskapet i «ståhøyde» og fryseren i «knehøyde». Fryseren er utformet som en skuff og fungere deretter. Dette er på ingen måte en nyhet, men gjort tidligere og er en erkjennelse av at ikke bare holder kulden seg bedre nede, det er også mer behagelig å se rett inn i kjøleskapet i stående stilling.

T2160 er en av modellene der kjøledelen er øverst. Foto: Produsenten.

Kjøleskapene i T2000-serien har fått nye berøringspanel og skal ha flere muligheter for å velge temperatur. Det blir også mulig å slå av fryseren helt dersom du ikke bruker den og trenger oppbevaringsplass til matvarer som ikke trenger kjøling. Det skal spare helt opptil 45 prosent av energibehovet.

Thetford mener selv de har løst problemstillingene rundt støy fra kompressoren.

Thetford opplyser at både Adria og flere merker i Hymer-gruppen har vist interesse for den nye serien, som vil være tilgjengelig fra neste sesong.

Thetford har så langt ikke opplyst hvilken energimengde de nye kjøleskapene vil ha behov for, men til sammenligning oppgis at kompressorskapet T1090 (nå oppdatert til T2090) kan brukes i tre dager med to bodelsbatterier på 95Ah. Den nye serien bør være svært energieffektiv om slike skap skal bli normen i bobiler.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  4 comments for “Er framtiden kjøleskap i bobil uten gassdrift?

  1. Det extra strømforbruket kompenserte jeg ved å bytte ut AGM med LiFe PO4 Lithiumbatteri.Må si jeg savner kompressorskapet nå etter jeg byttet bil der det er «vanlig»absorsjonsskap.Det nye 2020 mod.skapet vårt, holder jo på langt nær temperaturen de skal ha,uansett hva det drives på av energikilde.Håper kompressorskap blir den nye normen,og ikke som i dag,bare innstallert unntaksvis i noen biler.Produsentene bør oppdatere strømanlegget tilsvarende.

  2. Hvor mye batteri må man ha i en enhet etterhvert?… Tenker da spesielt på campingvogn… Mye som skal gå på strøm….. Slutt på «fri campingen»?…

  3. Håper at kompressor gir bedre kjøling på 12v enn dagens. Vi har mye problemer med å holde frysevarer/isbiter frosne på 12v. Gassdrift og 220v er aldri problem.

  4. Når det er oppgitt et W-forbruk er det når skapet går. Min erfaring med mitt 12V kompressorkjøleskap som har et nominelt forbruk på ca 55W, så går det bare 1/3 av tiden og står 2/3. Det gir en snitt effekt på ca 18W og et strømforbruk i snitt på ca 1,5 amp. Dette betyr at mine 2x96ah lithiumbatterier holder godt over 100 timer og med solcellepanel som erstatter forbruket på 1,5 amp kan jeg stå/fricampe uendelig….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *