Er framtiden hybrid?

Hva skal være drivstoffet i framtidens bobiler? Blir dieselmotoren så ren at den blir tatt til nåde igjen? Blir de elektriske, skal de gå på hydrogen eller får vi en kombinasjonsløsning? Ford tror på hybride løsninger etter en test av nyttekjøretøy.

Ford Transit Custom hybrid. Illustrasjon: Ford.

20 Transit Custom ladbare hybridvarebiler har deltatt i et stort testprosjekt i London det siste året. Bilene har tilbakelagt over 240 000 km, og hele 75 prosent av kjørelengden skjedde på ren elektrisitet. Resultatet er interessant når vi vet at bobiler bygges på nyttekjøretøy, men problemet for mobilprodusentene er at testen har foregått i et bymiljø.

Med mer enn 50 millioner kroner i støtte fra britiske myndigheter har Ford gjennomført et større testprosjekt i London de siste 12 månedene. Den nye ladbare varebilen, Ford Transit Custom, ble brukt av i alt 20 store aktører i London-området. Alt fra politiet og British Gas til Royal Mail og Heathrow Airport har hatt de elektrifiserte varebilene i ordinær bruk. Totalt er det tilbakelagt 240 000 km i løpet av testperioden.

I et år har Ford testet bruken av hybrid drift i London. Foto: Ford.

Målet med testprosjektet var å se om de daglige gjøremålene innenfor ulike bransjer kunne gjøres like raskt og effektivt med en ladbar varebil. De ønsket også å se hvor mye bilene ble kjørt på ren elektrisitet.

I løpet av testperioden gikk bilene på ren elektrisk strøm i hele 75 prosent av den totale kjørelengden de tilbakela i London sentrum (Central London). I Stor-London (Greater London) ble 49% av kjørelengden tilbakelagt på bare elektrisitet.

– Det er første gang Ford har gitt virksomheter tilgang på prototypen av en bil. Vi kan derfor bruke kundenes tilbakemeldinger til å forbedre den produksjonsklare varianten av den ladbare Ford Transit Custom. Den kommer for salg i slutten av året. Forsøket viser også hvor stort potensiale er for å kjøre på strøm. Med en oppgitt rekkevidde på 50 km på ren elektrisitet vil du her få en arbeidsbil som vil spare flåtekunder for mye drivstoff og miljøet for utslipp, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg i en pressemelding.

Ford har allerede gjort justeringer på den produksjonsklare modellen som følge av læringen etter testprosjektet i London. Dette inkluderer blant annet økt motorytelse og bedre tilbakemeldinger via bilens systemer for å lære sjåførene å kjøre slik at de får maksimal elektrisk regenerering.

Den nye ladbare Transit Custom har fått Fords prisvinnende 1-liters 125 HK EcoBoost-bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Den lader batteriet når bilen kjøres over lengre strekninger, uten behov for ladestopp, melder Ford.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.