Er dette verdens første bobil i carbon?

Snaut 8 meter lang, 7 tonn og rikelig med utstyr, men ikke minst et karosseri i carbon. Slik skal kinesiske Deddle RV komme seg inn på det europeiske markedet for litt større bobiler.

Det var stor interesse og kø hele dagen for å komme inn i Deddler Carbonic Liner 78 på messa Caravan salon. Foto: Knut Randem.

Det hevdes at Deddle Carbonic Liner er verdens første bobil med et karosseri laget med carbon. På årets messe viste også produsenten Atlantis en prototype av en ny bobil med carbonfiber på begge sider av isolasjonsskummet i PVC. Også Deddles modell bar preg av å være en prototype. Det må derfor bli en diskusjon hvem som var tidligst ute med hvilket carbonprodukt. Teknikkene var ikke uten videre sammenlignbare.

Deddle RV stilte for første gang på Caravan salon i Düsseldorf for et år siden. Da viste de tre bobiler bygget på Iveco Daily. De var bygget i tråd med kinesiske regler, som blant annet krever at bobiler ikke overstiger 600 cm. Derfor benyttes slide-out i stor utstrekning. Reportasjen fra i fjor kan du lese her.

Carbonic Liner 78 bygges på Iveco Daily. Veggene i bodelen er kledd med plater i carbon. Foto: Knut Randem.

I år smeller kineserne til med et bobil på 780 cm og en totalvekt på 7000 kg. Det mest oppsiktsvekkende er bruken av carbon som materiale i veggene – overflaten i eksteriøret, men også for eksempel inni garasjen. Carbon kan være både stivere og lettere enn for eksempel aluminium, men skal være vanskeligere å reparere.

Modellen har slide-out både bak og på venstre side. Foto: Knut Randem.

Deddle Carbonic Liner 78, som blir vist i Düsseldorf, er bygget på Iveco Daily med luftfjæring og har en motor på 180 hk. Akselavstanden er 435 cm.

Modellen har litiumbatteri på 48V/400Ah og har en integrert inverter på 5000 W. For å gjøre bobilen selvforsynt med strøm er taket tapetsert med solcellepaneler på tilsammen 1800 W.

På messa hadde Deddler rigget til dette speilet for å vise hvordan taket er tapetsert med solcellepaneler. Foto: Knut Randem.

For å understreke uavhengigheten av infrastruktur har den en ferskvannstank på 310 liter, gråvannstank på 290 liter og toalettet med kvern har en tank på 90 liter.

TV heves elektrisk opp bak kjøkkenbenken slik at den kan ses fra den motstående salongen. Kaffemaskinen har elektrisk heis. Foto: Knut Randem.

Bak har modellen en slide-out som forlenger dobbeltsenga til normal lengde. Det er også en stor dobbeltseng i alkoven. Ytterligere en slide-out finner vi i salongen der en sofa med tre seter og et uttrekkbart bord utgjør spiseplassen.

På spørsmål om hvor alle skal sitte under kjøring, innrømmer Deddles representant at bobilen er bygget etter kinesiske regler. Der er det ikke noe i veien for å sitte i en langsgående sofa under kjøring.

Sofaløsningen må gjøres om for å kunne registrer bobilen for fire personer. Likevel; Setet i midten har en fin funksjon om bare to sitter her. Foto: Knut Randem.

Dermed er det klart at de må snu sofaene slik at det blir to tverrstilte sofaer med et bord mellom. Om de skal stå på samme sted som i denne utgaven eller flyttes er slett ikke sikkert. Kanskje flytter de en vegg og løser det på en annen måte, blir vi opplyst.

Deddle Carbonic Liner 78 er slett ikke ferdig for det europeiske markedet, men vår omviser forsikrer om at de nødvendige endringene i forhold til europeisk regelverk vil være klart til begynnelsen av 2025. Det er derfor ikke mulig å få eksakte tall for egenvekten.

Vaskemaskinen har Deddler plassert i enden av kjøkkenbenken med uttak fra inngangstrappa. Foto: Knut Randem.

Rikelig med utstyr
Deddle benytter både europeisk og kinesisk utstyr i bobilen. Keramisk toalett, kjøleskap og koketopp er levert av Thetford, her er det også induksjonstopp fra Xiaomi, en kombinert mikrobølge/damp/grillovn fra Panasonic, oppvarming fra Alde, oppvaskmaskin fra Siemens og markiser fra Fiamma.

Av annet utstyr kan vi blant annet nevne vaskemaskin, vinkjøler, kaffemaskin, luftkjøling, hydrauliske støttebein og et antibakterielt system for vann. Utvendig er det et par utfellbare lemmer og gassuttak.

Håndvask og toalett. Bak fotografen er det en romslig dusj. Foto: Knut Randem.

Deddler RV kan levere denne modellen i to ulike grunnriss. I den utstilte modellen var dusj og toalett plassert på hver sin side mellom soverom og kjøkken/salong. I den alternative utformingen er dusj og toalett flyttet fram foran bodelsdøra og like bak alkoven. Da er senga bak omgjort til en rundsitter.

Hvordan modellen ser ut når den etter det som blir opplyst skal komme på markedet i første kvartal 2025 er umulig å si nå.

Og prisen? 475 000 euro! Om du velger bort skallet av carbon synker prisen med drøyt 200 000 euro.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *