Enklere for bobiler etter høring

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gjennomfører høringer på bobil-forslag i løpet av høsten. Foto: Knut Randem.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gjennomfører høringer på bobil-forslag i løpet av høsten. Foto: Knut Randem.

– Det skal bli enklere å eie og kjøre bobil, og bobilene skal i større grad likebehandles med personbilene. Derfor vil regjeringen nå se på endringer i regelverket for bobilene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding i dag. I morgen behandler Stortinget de samme temaene.

Periodisk kjøretøykontroll – likebehandling av bobiler og personbiler
– Jeg har gitt Vegdirektoratet i oppdrag å utrede en mulig endring av regelverket for periodisk kjøretøykontroll, slik at alle bobiler opp til 7,5 tonn får samme kontrollintervall som personbiler, det vil si kontroll hvert annet år. Det tas sikte på å sende forslag på høring allerede i høst, sier Solvik-Olsen.
Høringen vil i tillegg ta opp kontrollordningen for bevaringsverdige kjøretøy.

Økt tillatt fartsgrense og endrede bomavgifter og fergetakster
Videre kan fartsgrensen for bobiler opp til 7,5 tonn endres fra 80 til 100 km/t.
– Det skaper frustrasjon hos mange medbilister at bobiler med vekt 3,5 – 7,5 tonn må ligge under fartsgrensen på veier med fartsgrense over 80 km/t. Det var tilsvarende begrensning på utrykningskjøretøy, men den begrensningen fjernet vi i fjor. Jeg har derfor bedt Vegdirektoratet sette i gang et arbeid også på dette feltet med sikte på en endring av regelverket, sier Solvik-Olsen.
Regjeringen vil også se nærmere på en endring av bomavgiften, slik at alle bobiler opp til 7,5 tonn likebehandles med personbiler og bobiler under 3,5 tonn. Det samme gjelder fergetakstene.
– I dag må en bobil betale høyere takst enn en bil med campingvogn på ferger, selv om samlet lengde på de to er den samme. Det er for mange urimelig, sier Solvik-Olsen.

Kjell-Idar Juvik (Ap) har frontet de fem Arbeiderparti-representantenes forslag om endringer for bobilister. Foto: Knut Randem.

Kjell-Idar Juvik (Ap) har frontet de fem Arbeiderparti-representantenes forslag om endringer for bobilister. Foto: Knut Randem.

I morgen behandler Stortinget et forslag fra fem Arbeiderparti-representanter som omfatter de samme forslagene. Forslagene har blitt behandlet i Transport- og kommunikasjonskomiteen og flertallet har valgt å følge samferdselsministerens tempo i gjennomføringen. Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener prosessen før endringene er for omstendlige. De ville vedtatt flere av disse endringene allerede i morgen.
Stortinget står samlet om konklusjonene og er kun uenige om når endringene skal tre i kraft.

Les også: Regelverket for store bobiler blir endret
Les også: Skuffet forslagsstiller
Les også: Fornøyd organisasjon

Del dette med andre:

  4 comments for “Enklere for bobiler etter høring

  1. Hvorfor må alt ta så lang tid på tinget? Er vel bare når det er flertall å klubbe det igjennom…

  2. Brev til samferdselskomiteen:
    Det var svært beklagelig at det var regjeringen som skulle stoppe en absolutt nødvendig modernisering av lov og regler for bobiler. Vi som kjører bobil – og det begynner å bli mange av oss – hadde sett frem til de foreslåtte endringene og spesielt når forslagene kom fra opposisjonen. Det som for mange av oss ville hatt stor betydning var økning av vektgrense for B-klasse førerkort. Dette er jo en endring som ikke ville koste staten noe penger. Jeg er klar over – at selv om vi ikke er EU-medlem – at vi er et haleheng til EU – gjennom EØS. Det kunne jo vært interessant for engangs skyld være først ute med noe i Europa og ikke som alltid henge etter.

    • Tror heller at det burde vært full oppkjøring for biler som er bredere enn 2,2meter og lengde over 6,0meter. Totalvekta spiller mindre rolle.

      Hvorfor? Det er så uendelig mange bobilførere som ikke «vet» hvor hjula på bilen deres er. I tuneller og på på smale veier (spesielt i Nord-Norge og Vestlandet) er det mange bobiler som bruker mere plass enn et vogntog på 19 meter.

      • Jeg vet nå ikke det. Møter stadig vekk bitte små elbiler som bruker mer enn meg av gata. Og jeg er 235 cm bred. Sjåfører som trenger å lære mer finnes i alle typer biler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.