Endrer reglene for typegodkjenning av bobiler

Allerede i sommer eller tidlig på høsten skal en ny forskrift om bobiler vedtas. Den vil gjøre det enklere å godkjenne bobiler i Norge. Det blir også slutt på kravet om samsvar mellom sitteplasser og sengeplasser.

Om en bobil er typegodkjent i EU skal den automatisk godkjennes i Norge, om den ikke er for lav, mener regjeringen. Foto: Knut Randem.

Regjeringen skriver i proposisjon 194 LS om endringene Stortinget har bedt om. Endringene tar sikte på å bruke de samme definisjonene i typegodkjenningen og i avgiftssammenheng, supplert med spesielle krav basert på opplysningene som er tilgjengelige i den europeiske typegodkjenningen. Blant annet ønsker Skattedirektoratet å beholde et høydekrav for å gi godkjenning som bobil.

Med disse endringene blir det ikke lenger nødvendig å godkjenne kjøretøy med europeisk typegodkjenning som bobiler enkeltvis. Det vil spare forhandlerne for store beløp og mye arbeid. Dette gjør det også mulig å registrere en bobil med flere sitteplasser enn soveplasser. Til nå har en bobil ikken kunnet registreres for fire personer om den ikke også har fire senger.

Regjeringen ønsker ikke å godkjenne mindre biler, typegodkjent som bobil i EU, for å unngå at personbiler registreres som bobil for å spare avgift, heter det i proposisjonen.

Oposisjonen gleder seg
Stortinget har både i debatten om revidert budsjett for 2020 og ved behandlingen av budsjettet for 2021 bedt regjeringen om å gjøre disse forenklingene.

– Dette er en velkommen forenkling FrP har vært en pådriver for. Det var ingen god grunn til at man måtte til en trafikkstasjon for å få sin nye bobil godkjent, all den tid den hadde europeisk typegodkjenning som bobil, sier FrPs samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud i en pressemelding.

Det vil nå også være mulig å registrere en bobil for flere personer enn det er sengeplasser i bilen.

– Dette gjør det enklere for eksempelvis for barnefamilier å kjøpe og bruke bobil – da utvalget biler med rett kombinasjon av sete- og sengeplasser blir langt større innenfor de rimeligere prisklassene, sier stortingsrepresentant Morten Stordalen som også leder FrPs bilpolitiske utvalg.

– Regjeringen er redd for at noen skal registrere en personbil som bobil for å slippe full engangsavgift. Dette tror jeg er et forsvinnende lite problem, og jeg tror det dessuten er få som kjøper seg en liten bobil og tenker å bruke den som personbil, sier Hoksrud.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.