Enda en svensk «AirBNB-utleier» satser i Norge

Den svenske utleietjenesten Houscar ble etablert i 2020 og kom så vidt til Norge på sensommeren i fjor. Nå satser de for fullt i Norge.

Rickard Magnusson i Housecar varsler full utleiesatsning i Norge. Foto: Housecar.

De unge gründerne som står bak selskapet beskriver at de drives av delingsøkonomiens prinsipper for bærekraftig utvikling i AirBNB-stil for bobiler.
– Mange bobiler står ubrukte i eiernes hage store deler av året. Ved å leie dem ut til andre privatpersoner blir bilene kjørt, og eierne får avkastning. Jo flere biler som deles ut, jo færre nye biler må lages, sier Rickard Magnusson, administrerende direktør og en av eierne av Housecar i en pressemelding.

Housecar har sett den store interessen for bobiler der både nye og brukte bobiler. «Leie bobil» har vært populære søkeord på for eksempel Finn.no. Selskapet tror ikke populariteten vil avta selv om prisene øker og at potensialet er stort.

– Vårt mål er at bobileieren skal kunne leie ut kjøretøyet sitt til andre så mye som mulig når de ikke bruker det selv. Samtidig kan de tjene 10-12 000 kroner i uken, sier Magnusson.

Mange bobileiere er bekymret for mulig skade på kjøretøyet når det deles. Housecar sier at de eliminerer denne bekymringen ved å tegne full forsikring for kjøretøyet i utleieperioden gjennom et samarbeidende forsikringsselskap. I tillegg er leietaker støttet av en 24/7 veitjeneste om noe skulle skje underveis.

Selskapet sjekker kredittopplysningene til leietakeren av kjøretøyet via BankID, og en bestillingsforespørsel kan ikke gjennomføres om informasjonen om leietakeren ikke er korrekt. Bookingkalenderen på Housecar sparer også både eier og bestiller for tid, fordi det ikke vil komme unødvendige henvendelser til de allerede bestilte tidene, forklarer Housecar.

Housecar er den andre svenske utleieformidleren som på kort tid varsler full satsning i Norge. Tidlig i februar varslet også Acamp at de etter en større kapitalutvidelse skulle satse i Norge. Også forhandlere satser på dette markedet og i fjor lanserte Ferda sin tjeneste Campr. Men heller ikke de var først ute. Allerede i 2016 lanserte GoMore et tilsvarende konsept, men det har vært stille for dem i ettertid. Tiden vil vise om markedet er mer moden for slik formidlingstjenester nå.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *