En tredjedel av salget er borte. Disse bobilene selger best i 2022

2022 har vært et begredelig år for de aller fleste bobilmerkene. Store leveringsproblemer fra fabrikkene, høye drifstoffpriser og renteoppgang. Alt påvirker salget av nye bobiler.

Challenger holder seg i teten. Her X150. Foto: Challenger.

Om det hadde vært mulig å selge flere nye bobiler i Norge om produsentene hadde greid å levere flere bobiler, er ikke godt å si. Enkelte forhandlere Bobilverden.no har snakket med mener de kunne solgt flere om bobilene hadde vært i hus, men ikke hvor mange.

Uansett årsak er det en kjensgjerning at salget av nye bobiler har blitt redusert med 31,7 prosent sammenlignet med 2021. Etter rekordåret 2018 har det gått jevnt nedover med salget, men utviklingen så langt i 2022 er voldsomt negativ sammenlignet med tidligere år. Salget av brukte bobiler har derimot gått bra i det meste av perioden.

Det har blitt solgt (i betydningen registrert) 1260 bobiler i første halvår. Det er 586 færre enn i fjor. Nedgangen utgjør flere hundre millioner kroner i tapt omsetning for bransjen.

Slik fordeler salget seg
De merkene som samlet solgte mer enn 100 bobiler er (antall i parantes): Challenger (114), Capron-fabrikken (113 fordelt på flere merker, ikke definert), Hymer (96), Rapido (95), Adria (91), Benimar og Carthago (83). Disse tapte mellom 19 og 48 prosent av salget sammenlignet med 2021.

Inntil 3500 kg var det bare Challenger som solgte over 100 bobiler og nådde 107. Det samme resultatet fikk Capron, men fordelt på flere uspesifiserte merker blant annet Sunlight og Carado.

På de neste plassene i denne vektklassen kommer Benimar (65), Pössl (53), Dethleffs (45), Adria (41), Rapido (33), Hobby (30) og Bürstner (28). Alle hadde tilbakegang i salget med unntak av Hobby og Bürstner som hadde solid framgang.

I denne vektklassen ble det solgt 723 bobiler, som er en tilbakegang på 32,7 prosent.

Hymer fikk hard medfart i første halvår, men holdt seg knepent i teten i vektklassen over 3500 kg. Foto: ©Hymer GmbH & Co. KG

 

I den tyngre vektklassen over 3500 kg var det Hymer (20), Eura Mobil (19), Rapido (15), Frankia (12), Bürstner (10), og Carthago (10) som solgte 10 eller flere bobiler hver. Bürstner hadde en voldsom framgang. Også Frankia økte, Eura Mobil forble uendret mens de tre andre merkene solgte betydelig mindre enn i 2022.

Over 3500 kg ble det solgt 130 bobiler. Det er en nedgang på 113 bobiler, som utgjør -46,5 prosent.

Dette er listen over salg uansett vekt:
Challenger 114
Capron 113
Hymer 96
Rapido 95
Adria 91
Benimar 83
Carthago 83
Eura Mobil 63
Pössl 53
Bürstner 50
Dethleffs 50
Kabe 38
Knaus 34
Hobby 31
Frankia 30
Laika 24
Weinsberg 23
Sun Living 21
Bavaria 16
Pilote 14
Karmann Mobil 13
Autostar 13
Morelo 13
Dreamer 12
McLouis 11
Niesmann Bischoff 9
LMC 9
PLA 7
Roller Team 7
Affinity 7
Forster 4
Mega 4
Mobilvetta 4
Concorde 4
Mercedes-Benz 3
Itineo 3
Fiat 3
Chausson 2
Solifer 2
Tourne Mobil 2
Giottiline 1
Bravia 1
Le Voyageur 1
Globe Traveller 1
Trigano 1
Rimor 1

I lista ser vi Fiat, Trigano og Mercedes-Benz. Dette kan være bobiler som skulle vært registrert annet sted i oversikten.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *