Sprinteren er smal og Frankia har valgt å holde sin halvintegrerte Neo i en slank linje, men med mulighet for solid vekt på bagasjen.
Frankia Neo er det halvintegrerte alternativet fra produsenten som har vært trofast mot Mercedes-Benz i nesten 50 år. Neo følger denne tradisjonen og er bygget på Sprinter i kombinasjon med AL-KOs lave chassis. Det betyr at den har forhjulsdrift.
Vekt i kjøreklar stand er 2976 kg. Du velger selv om du klarer deg med en lasteevne på 524 kg (oppgitt av produsent) med totalvekt på 3500 kg eller om du vil registrere den for 4500 kg og få ytterligere 1000 kg lasteevne.
Med årets nyhet kommer to grunnriss med hver sin sengeløsning. Modellen med tverrstilt dobbeltseng er 682 cm lang og modellen med to enkeltsenger er 699 cm lang. Bredden er på bare 224 cm så bobilen vil oppleves som smidig på trange veier.
Den korteste utgaven har L-sofa i salongen mens den lange har en to-seter sofa i kjøreretningen. Fire personer kan greit samles rundt bordet, men som standard er det kun to sengeplasser. Bordløsningen salongen varierer litt mellom de to.
Badet er kompakt, men vasken kan skyves inn under senga slik at du får god plass til å dusje.
Dobbeltgulvet er minst 20 cm høyt, har flere rom med tilgang innenfra, og under salongen får du en gjennomgående lasteplass for ski eller annet langt.
Garasjen bak har en høyde på 120 cm og har dør på to sider, men i typisk Frankia-stil er den ene garasjedøra plassert på bakveggen. Det betyr i praksis at du må bruke plass i garasjen til eventuelle sykler.
Frankia skryter av ThermoProtect, som er deres teknologi for oppbygging av veggene. Det skal gjøre den til en god vinterbil, lover Frankia. Til oppvarming har Frankia valgt Truma Combi CP Plus.
En utstyrspakke med navnet Black Line gir et stort utvalg av ekstra utstyr. Her velger du alt eller standard. En hel del av disse tilvalgene kommer fra Sprinteren og omfatter fartsholder, automatisk start/stop, elektrisk håndbrekk, flere førerassistenter, forsterket aksel foran (for 4500 kg), ryggekamera, solcellepanel og litiumbatteri til bodelen for å nevne noe.
De første utgavene av Neo ble lansert i fjor. Nytt i år er først og fremst flere valgmuligheter i interiøret. Produksjonen som starter på nyåret vil også by på en motor med 150 hk mot 143 som standard.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no