Én kundegruppe og én produktgruppe økte enormt i koronaåret

I 2020 økte nettsalget med 70 prosent. De yngste kom inn i markedet med sine helt egne ønsker. Bare seniorene har vært stabile.

Jan Børre Håheim i iCaravan kan melde om stor vekst og nye kundegrupper. Arkivfoto: Knut Randem.

Jan Børre Håheim i iCaravan kan fortelle om et år med ekstremt stor vekst, men også om store utfordringer. Antallet ansatte er økt, og det å ha en egen logistikksjef ble en forutsetning for å takle veksten.

Han legger ikke skjul på at de har hatt leveringsproblemer i sommer. I høst fortsetter pandemien å forstyrre driften, og det er ikke lenge siden iCaravans tyske leverandør, Reimo, stengte hele driften i 14 dager på grunn av karantene.

– Netthandelen har generelt økt med 70 prosent. Det ga oss en hektisk sommer, men trykket har i stor grad holdt seg utover høsten. Nå er vi spente på hva som skjer når folk på nyåret begynner å planlegge neste sommerferie, sier Håheim.

Unge og selvbygg økte mest
Det er kundegruppen 25 til 40 år som har økt mest i 2020, men også gruppen 40 til 60 år har økt mye. Seniorene på 65+ har imidlertid holdt stabil omsetning på samme nivå som tidligere.

Slike telt hadde en enorm økning i 2020. Faksimile: iCaravans hjemmeside.

– Fordi vi har så mye teknisk utstyr er de fleste kundene menn. Nå må vi bli flinkere til å få fram utstyr og tilbehør kvinnene liker å kjøpe, innser Håheim.

Produktgruppen som har økt mest er også den de yngste kundene har vært mest opptatt av, forteller Håheim.
– Selvbyggertrenden er tydelig. Spesielt de yngste kjøper utstyr for ombygging av små biler av typen Caddy og lignende, som de ofte har hatt fra tidligere. Vinduer skiller seg ut. Også telt til slike småbiler har vært populært. Et telt vi ellers har solgt tre av i året har vi i år fått 200 bestillinger på. I segmentet for ombygging har vi hatt økning på opptil 400 til 600 prosent for flere produktgrupper.

– Mange har nok blitt tvunget ut i camping som ferieform på grunn av pandemien, men majoriteten er nok bitt av basillen og forblir kunder også i framtiden.
– For utstyr ser vi for oss en økning på 50 prosent neste år og 25 prosent i 2022. Utsiktene er lyse, mener Håheim.

For å styrke distribusjonen legger de ned lageret i Tromsø og samler all distribusjon om lageret i Hakadal. Varene kommer dermed raskere på lager og med rask håndtering skal dette være til fordel også for kundene i nord, mener han.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.