En kraftpakke for ufremkommelige strøk

Nye Xtura er bygget for selvforsyning og uavhengighet. En bobil for spesielle behov, men allerede på premieredagen ble den først solgt.

Verdenspremieren for Eura Mobils Xtura ble overraskende lagt til Caravan Xpo på Hellerudsletta. Foto: Knut Randem.

Bobilverden.no kunne som første medie søndag fortelle om den nye satsningen til Eura Mobil i off-road-segmentet. At verdenspremieren for Xtura ble lagt til Caravan Xpo på Hellerudsletta var intet mindre enn oppsiktsvekkende og en nyhet i seg selv.

Etter den første sniktitten på Xtura reagerte flere lesere med at dette ikke er noe annet enn en kopi av Hymers ML-T 580. Mye er i prinsippet likt, men flere løsninger og muligheter er forskjellige, så døm selv når vi nå tar en nærmere titt på Xtura.

God bakkeklaring og terrengdekk skal sikre framkommelighet på vanskelige veier. Foto: Knut Randem.

Xtura bygges på Mercedes Benz med drift på fire hjul og er utstyrt med en motor på 190 hk, ni trinns automatgir og en dieseltank på 65 liter. Terrengdekkene og evnen til å takle bakker på inntil 22 grader bør være tilstrekkelig på de stedene det er lov å kjøre en bobil. Høy bakkeklaring bør sikre at den ikke blir liggende på buken over bakketopper, men pass på overhenget ved brå overganger den andre veien.

Victron leverer blant annet batteri, lader og regulatorer. Dette er plassert lett tilgjengelig i garasjen. Foto: Knut Randem.

Evnen til å klare seg selv har vært viktig når Xtura har blitt utviklet. Batterier, lader på 120 A, regulatorer og øvrig strømforsyning er levert av Victron. Sammen med can-bus og hovedpanel fra Garmin får du god oversikt over både batterikapasitet, vann, avløp og andre funksjoner i bobilen. Med app-en Victron connect kan den ekstra interesserte også følge detaljene og gjøre sine valg fra mobiltelefonen.

En lysstang i front og takreilen er utstyrt med lys i alle retninger. Foto: Knut Randem.

To 130 W solcellepaneler har hver sin regulator for økt energiopptak og lading. Selv om Xtura er bygget for selvforsyning er det også tatt hensyn til behov ved tilkobling til landstrøm. Om kursen du kobler deg til er på 4 A så kan systemet automatisk passe på å bruke den strømmen du får via landstrøm og supplere med strøm fra solcellepaneler og eventuelt batteri i takt med ditt forbruk. Dermed sprenges ikke sikringen på stolpen, men du henter ut maksimal lading.
En slik funksjon er nyttig om du både trekker inntil 2 400 W fra inverteren og kjører AC-en. Det er også mulig å gi prioritet til lading av batteriet som har en kapasitet på 330 Ah.

Garasjen i Xtura har grei plass til sykler og annet utstyr. Ellers kan du jo benytte taket. Foto: Knut Randem.

Du kan koble til et mobilt solcellepanel om du for eksempel har behov for lading ved lav sol morgen og kveld. Eura Mobils egne eksperter anslår at du kan klare deg uten landstrøm i 10 til 30 dager selv om du ikke kjører mye. Normalt vil en kjøretur på et par timer lade opp batteriet, men er de helt tomme kan det ta opptil tre ganger så langt tid. Om sola ikke skinner. Dersom sola skinner eller du kjører regelmessig trenger du aldri landstrøm med unntak av ved ekstremt strømforbruk.

Det er enkel tilgang til Victrons komponenter fra garasjen, og for ytterligere elektronikk i et klesskap under den ene senga.

Tøff utvendig, avslappende inventar. Foto: Knut Randem.

SOS-knapp
Som nevn over er Garmin en sentral leverandør. De leverer både hovedpanelet, navigasjon og can-bus. Selv om Mercedesen leveres med MBUX og navigasjon er det en egen Garmin-skjerm på plassen for et ryggespeil. Denne skjermen kan speile hovedpanelet i bobilen, men brukes også til Garmins All-terrain-navi som byr på navigasjon også utenfor veinettet. Her er det mulig å legge inn målene på bobilen slik at navigasjonen kan ta hensyn til dette ved rutevalg.

Komfortabel soveplass for to eller kanskje tre? Foto: Knut Randem.

Ryggekamera/speilkamera vises i Garmin-skjermen i frontruta. Et naturlig spørsmål er hvorfor det og navigasjon ikke kan brukes på en splittet skjerm. Et aktuelt spørsmål Eura Mobil bør prøve å løse.

Om du er av de riktig så eventyrlystne og befinner deg i indre Mongolia, Sahara eller andre steder uten mobildekning så har du i Xtura en egen SOS-knapp for å tilkalle hjelp via satellitt. Denne tjenesten krever et eget abonnement som kan skrus av og på ved behov.

Salongbordet er både utbrettbart og dreibart. Her er det plass til fire, fem personer til mat, men tre under kjøring. Foto: Knut Randem.

Godt med lys
Utvendig er det i tillegg til Sprinterens vanlige lys solid belysning montert i takreilen. Ekstra fjernlys og rundlys for å lyse opp parkeringsområdet eller under lasting byr på mer enn 21 000 lumen.

Xtura skiller seg utseendemessig fra alt annet Eura Mobil produserer både når det gjelder farge og design. Stige til taket på bakveggen er det også mulig å få montert.

Xtura er bare 688 cm lang og 220 cm bred og har en totalvekt på 4 100 kg. Vekt i kjøreklar stand er ca 3 350 avhengig av utstyrspakker. Akselavstanden er 366,5 cm.

På kjøkkenbenken kombineres en induksjonsplate og to gassbluss. Foto: Knut Randem.

Innvendig er det ikke så mye som skiller Xtura fra andre bobiler. Det er Alde vannbåren varme i Xtura. For bruk i kalde omgivelser er det ekstra konvektorer i dørtrinnet og varme i gulvet i førerkabinen.

Interiøret er holdt i lyst og mørkt tre samt lyse paneler. Bak er det to langsgående senger med hengeskap under i fotenden. Seng kan også vippes opp for bedre tilgang til tekniske komponenter i det ene skapet. Dette er i utgangspunktet en bobil for de to som kan sove bak, men det skal være plass til en tredje person.

Kjøkkenet med kompressorkjøleskap er plassert på venstre side. Koketoppen har en induksjonsplate, som henter strøm fra inverteren, og to gassbluss.

På høyre side er det et kompakt bad basert på en svingvegg som forvandler toalett og vaskerom til en dusj på sekunder.

Veggen med vask og speil er hengslet i den hvite stanga midt i bildet og dreies over for å få fram dusjen. Foto: Knut Randem.

Xtura bygges påbygget er trefritt og er bygget med teknologi som i følge Eura Mobil gir høy vridningsstivhet og motstand mot vær og mekaniske påkjenninger. Fuktgarantien løper i 10 år.

Xtura finnes foreløpig i kun et eksemplar. I desember skal Eura Mobil produsere en liten prøveserie for å justere produksjonslinjene. Ordinær produksjonsstart blir i slutten av mars med levering av den første ordinære produksjonsserien i mai 2024.

Stige til tak. Her er også et løst solcellepanel koplet til. Foto: Knut Randem.

Prisen opplyst på Caravan Xpo er cirka 2,6 millioner. Arve Opsahl AS solgte den første Xtura allerede på messens første dag.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “En kraftpakke for ufremkommelige strøk

  1. Som vanlig ikke et ord om drivlinjen. Kan bilen utstyres med reduksjongear (low range). Diff sperre på fram- og bakaksel, sperre på senraldifferensialen.

    Hvorfor den korte akselavstanden som gir stort overheng.

    Dette r ikke en il som kommer fram overalt, t.eks småveiene og avsikkerene på Island!!??

    mvh
    Steinarontour

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *