En kompakt Dreamer på Ford

Rapidos datter-merke Dreamer tar konsekvensen av problemene med å skaffe chassis fra Fiat å bygge bobiler på. Peugeot og Ford gir nye muligheter. Transit 2T ble alternativet for D51.

Dreamer har valgt Ford 2T som basiskjøretøy foro D51. Foto: Knut Randem.

Kompakte Dreamer D51 kommer i 2023 utgave på Ford Transit 2T. Den kompakte nyheten måler bare 280 cm på sokkelesten og kryper på lengden under 6 meter med 2 cm. Bredden er også beskjeden med 206 cm.

Dreamer D51 leveres i sølvfargen Moondust. Bobilen på bildet bærer det franske merkenavnet, men eksportutgaven får Dreamer-logo og er ellers lik den franske utgaven. Foto: Knut Randem.

D51 har fire sitteplasser og tre sengeplasser. Sengeplassene er fordelt på en tverrstilt dobbeltseng bak og en senkeseng produsenten mener kun er for en person.

Slik er plassen fordelt.

Med forbehold om at tyngden ikke blir for stor vil vi tro at to forelskede kan ligge sammen der. Senkesenga har bredde for to personer i den ene enden og smalner til en person i den andre enden.

Det er tverrstilt seng bak i Dreamer D51. Foto: Knut Randem.

D51 leveres standard med en motor på 170 hk og automatgir. Bobilen varmes opp med Truma Combi diesel så da kan det være tilstrekkelig med plass til kun en liten gassflaske. Kjøleskapet er derimot på anstendige 140 liter og er kompressordrevet. Kjøleskap med kompressor drives som kjent med 12v eller 220v.

D51 leveres standard i en sølvfarge med navnet «Moondust». Interiøret leveres i tiltalende lyse nordiske trefarger.

En utfellbar lem på kjøkkenbenken gir litt bedre arbeidsplass. Foto: Knut Randem.

På den elektriske siden leveres D51 med AGM-batterier som standard, men litium kan velges som tillegg. Det er forberedt for solcellepanel. Vil du ha mer lys i salongen kan du som tillegg få med et stort takvindu i fronten.

Dreamer leverer en comfort- og stylepakke med blant annet bedre forseter, elektrisk avising av speil, multimediasystem med tilkobling for Apple car play og Android auto, ryggekamera og elektrisk hjelp ved lukking av skyvedør.

Salongen er lys og gir plass til fire spiseplasser. Foto: Knut Randem.

Modellen kan også oppgraderes med flere førerassistentsystemer og blant annet oppvarmet frontrute.

Da Bobilverden.no fikk se D51 på en pressevisning i Majenne i månedskiftet juni/juli var kun en modell med fransk logo tilgjengelig. I Frankrike heter Dreamer Campervere. Bildene i denne artikkelen viser D51 med den franske logoen. Bortsett fra logoen er de norske og franske utgavene identiske. Produksjonen av Dreamer D51 starter senere på sommeren.

Det er god lagringsplass under senga bak. Foto: Knut Randem.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.