Også Challenger går nye veier for å skaffe seg tilstrekkelig antall chassis. Challenger 250 kommer nå til Norge i en spesiell norsk utgave.
Challenger 250 har blitt produsert siden 2021 på både Fiat og Ford, men den har ikke blitt solgt i Norge. Nå kommer den til Norge i 2023-utgave og er bygd på Citroen.
– Vi har hatt fokus på den større modellen Challenger 260, sier Bjørn Arve Opsahl i Arve Opsahl AS, som importerer Challenger til Norge.
– Vi har også satset på den kompakte nyheten X150 fra forrige år. Begge har hatt suksess i Norge.
Challenger 250 måler 639 cm og er en kompakt halvintegrert bobil. Opsahl mener den vil være et tilbud til det aktive paret som synes en bybobil blir for trang. Her får de mer plass både i seng og salong og kan oppholde seg mer inne når været er dårlig.
– Med sengeløsningen i 250 får du egentlig like mye plass som i en 8 meter lang bobil, mener Opsahl.
Senga er nemlig hengt i taket over salongen. Det er en løsning vi har sett også i andre Challenger. Senga kan senkes helt ned til sofasetet og kan entres uten bruk av stige. Aberet er altså at salongen ikke kan benyttes når senga er nede, men takket være en liten sving i fotenden av senga kan du gå oppreist ut av bodelsdøra selv om senga er nede.
– Med den lange akselavstanden kommer bakhjulene langt bak og det blir vesentlig mindre overheng enn i andre bobiler. Derfor vil den oppfattes som like kompakt som en bybobil med samme lengde.
For Challengers del vil dette si at 250 i følge Opsahl konkurrerer med bybobilene V210 eller V217.
– Dette er et nytt konsept for oss, og jeg kan ikke se at det finnes tilsvarende, sier Opsahl. Han har stor tro på modellen, men får få enheter.
Start Edition
Opsahl lanserer 250 som en kampanjebil på Caravanmessen under navnet Challenger 250 Start Edition Norway.
Selv om Opsahl ser det aktive paret som målgruppe for 250 så har den soveplass for fire personer og spiseplass for fem personer med to motstående sofaer. Disse kan gjøres om til fremovervendte seter dersom det er behov for det. Dermed registreres den for fire personer. Passasjersetene har Isofix.
Både teleskopfoten på salongbordet og senga betjenes elektrisk med knapper ved kjøkkenet. Bak finner vi badet på tverrs og bak det god lagringsplass over garasjen. På venstre side er garasjedøra høy og skal gi plass til for eksempel sykler eller ski.
Kampanjemodellen er utstyrt med blant annet markise, solcellepanel, dieselvarmer, gulvvarme og annet vinterutstyr. Prisen holder seg under millionen.
Motoren er på 140 hk og har manuelt gir. Challenger 250 er veid inn til 2742 kg i kampanjeutgave. Den registreres for 3500 kg.
Opsahl har kontroll på 40 eksemplarer av Challenger 250. De produseres i september, og det er de han får av denne modellen. Neste levering av denne modellen kommer i 2024-utgave.
– Det er mangelen på chassis som gir oss problemer med leveranser. Fiat er spesielt vanskelig, sier Opsahl om de øvrige modellene fra Challenger.
– Fram til januar har vi kontroll på leveringer og pris når det gjelder Fiat. Ford får vi det vi ønsker av, men etter januar kjenner vi ikke prisene. Vi legger derfor løpet slik at kundene blir tilbudt bobiler som er tilgjengelig og ikke har en usikker leveringstid eller pris, avslutter Opsahl.
På Caravanmesse vil han også lansere 194 og 217 i Sport Edition. Dette er modeller med helt nye designelementer.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Citroën og Peugeot vil nok ikke være noe alternativ for de av oss som har fått sansen for automatkasse. Disse blir jo bedre og bedre.
Virker som om det er flere og flere som foretrekker å slippe styret med å ‘røre i olja’ når man kan ha det mer comfortalbelt. 😁