Kabe vil på Caravanmessen lansere sin nye Kabe Van, en plåtis som svenskene sier – en bybobil, for helårsbruk. Bakhjulsdrift er standard, men du kan også få drift på alle hjul.
I pressematerialet fra Kabe skrives det at dette er en bybobil med ekte Kabe-komfort for aktiv bruk hele året. Det gjøres et sterkt poeng ut av at det her er sprøytet isolasjonsmaterialer inn i alle bjelker og hulrom for å gi best mulig vinterisolering. Kabe Van har også vannbåren varme helt fram i førerhuset.
Vanntanken og gråvannstanken ligger i det isolerte dobbeltgulvet og skal være godt beskyttet mot frost.
Kabe Van er 690 cm lang og har to langsgående senger bak, skap, kjøleskap og kjøkkenbenk fram mot og delvis foran skyvedøren. På venstre side er det et bad bak salongen. På tegningen ser badet rommelig ut, men dette har vi ikke kunnet bedømme på annet vis.
De to sengene skal kunne slås sammen til en bred seng. Det er også mulig å slå opp den ene sengen slik at det blir bedre lagringsplass under kjøring. Det er ellers lagringsplass under sengene.
Kabe opplyser at det skal være mulig å re opp til et barn i sittegruppen. Med de norske reglene for engangsavgift som ”campingbil” kan det bety at Kabe Van i Norge kun kan registreres for to personer.
Kjøkkenet er utrustet med to gassbluss, kjøkkenvifte og Dometics nye kompressorkjøleskap med fryseboks.
Kabe har på det nåværende tidspunktet ingen interiørbilder å vise fra bodelen. Vi antar at det skyldes en intens innspurt for å få modellen klar til høstens messer.
Tankene om å lage Kabe Van oppsto i fjor, men forstudien og konstruksjonstegningene ble først laget i vinter.
– Vår ambisjon har vært å ta fram en høykvalitets bybobil uten kompromisser. En bil for de som vil ha en kompakt og smidig bobil uten å behøve å avstå fra Kabes komfort og bekvemmeligheter. Det synes jeg vi har lykkes med sier Andreas Kelekidis. Han er ansvarlig konstruktør for den nybygde bybobilen.
Kabe Van har bakhjulsdrift, men kan også leveres med drift på alle fire hjul. Motoren er Mercedes fire-sylindrede dieselmotor på 163 hk. Detaljer om blant annet vekt er ikke oppgitt medio august.
Også den nye helintegrerte Kabe Crown bygges på Mercedes Sprinter i 2020-utgaven. Den skal vi komme tilbake til på et senere tidspunkt.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no