Vi kan neppe kalle det en bobil, men denne retro-modellen av en Berlingo har flere av de samme fasilitetene som en vanlig bobil, men alt er mindre. Mye mindre.
Det tyske firmaet Caravan Grebner har spesialisert seg på retro-utgaver av klassiske Citroen. Vi har tidligere vist et retro-design for en Jumper (diesel) her fra den italienske designeren.
Caravan Grebner i Würzburg stiller ut på CMT-messa der de har verdenspremiere for sin nye hel-elektriske minicamper under navnet Vanderer. Det er en Berlingo som også fås i retro-design a la 2CV.
De kaller den en minicamper, og det er et ganske presist uttrykk. Her er ingen dusj og toalettet er en liten porta-potti plassert i et skap. Ellers har denne bilen de vanlig fasilitetene en bobil har, men alt er mye mindre.
Takhøyden er så lav at uten pop-opp-taket så hadde den vært ubrukelig som oppholdsrom. Med taket i oppreist posisjon kan to personer sitte og spise eller jobbe ved bordet som ellers er brett inn over benken. Kjøkkenbenken kan heves elektrisk til ønsket høyde.
Under bakluka har du fra utsiden tilgang til flere uttrekkbare moduler. I en skuff er det vask med en liten vanntank, men du trenger ikke å trekke den ut for å bruke den.
På den høyre siden trekkes benken lenger ut og du får et mini-kjøkken med et gassbluss med en liten gassbeholder under samt en elektrisk kokeplate på benken slik at den nås like godt innenfra. Gassblusset er det eneste du ikke kan benytte når bakluka er igjen. Mot førerhuset er den en benk med ryggstøtte. En kjøleboks er plassert mellom forsetene.
I pop-opp-taket kan det felles ned en soveplass til to personer. Løsningene virker gjennomtenkte og fine under demonstrasjonen.
Alt campingutstyret består egentlig av en modul på 60 kg, som enkelt kan løftes ut av bilen dersom du trenger den for varekjøring.
Campingmodulen ligger over baksetene, som er lagt helt ned. Om det er flere enn to i bilen kan campingmodulen «brettes» opp og bakover. Da er det bare å vippe opp de tre ordinære bakseter. Hele operasjonen er gjort på et halvt minutt og vipps så har du en bil for daglig bruk med plass til fem personer.
Bilen registreres altså for fem personer, men som minicamper er den kun for to personer. Her er alt smått. Det gjelder også rekkevidden. I sommertemperatur skal rekkevidden være om lag 320 km. Et eget litumbatteri på 100 Ah forsyner campingdelen med strøm og bilen er utstyrt med to invertere på 2 500 W hver. Bodelen er dermed forholdsvis godt utrustet med batterikapasitet.
Dette er en ordinær Berlingo før den retro-konverteres. Campingdelen passer like godt inn i den ordinære Berlingoen, men leverandøren har en spesiell sans for retro-stilen. Det tar 300 timer å gjøre om en ordinær Berlingo til en slik retro-minicamper.
Dette er en bil for de som ikke kjører så langt i hverdagen, og kanskje heller ikke alt for langt på ferieturene. Den kan helt fint fungere som eneste bil i en slik husholdning. Men som bobil for den klassiske bobilturisten, fungerer den neppe.
Det europeiske markedet og kanskje spesielt det tyske har en rekke leverandører av ulike campingmoduler som passer direkte inn i ulike varebiler. Enten du er elektrisk eller fossil og allerede har bilen, så kan en slik campingmodul være løsningen for deg som vil være på tur i det varmeste halvåret.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Her kunne jo redaktøren ha nevnt det NORSKE merket Raidhoo som lanserte slike biler med full vinterisolasjon allerede for 5år siden på markedet.
Utviklet og designet i Nord-Norge for nordiske forhold
Det ble også lansert en helt ny vogn nå i helgen som var i Selbu på messen 🙂
Også en elektrisk utgave.
Jeg ser ingen grunn til at vi skal nevne dere selv om vi omtaler et annet produkt i samme gate. Det er for øvrig ikke lenge siden vi nevnte dere i en artikkel om overgangen til elektriske bobiler: http://www.bobilverden.no/slik-skal-den-norske-bobilparken-bli-elektrisk/