Like før Caravanmessen kom nyheten om at Kroken Gruppen AS i Åndalsnes hadde inngått en ti-årig eksklusiv avtale med Erwin Hymer Group (EHG). I følge lokalavisa skulle avtalen omfatte samtlige merker EHG produserer. Det fikk det til å gå et støkk gjennom mange. Skulle Kroken skvise konkurrentene av banen? Dette måtte vi vite mer om.
Det viste seg raskt at lokalavisa hadde gått glipp av en viktig setning i pressemeldingen, den med navnene på hvilke merker Kroken får enerett på i Norge.
EHG produserer merkene Hymer, Bürstner, Niesmann+Bischoff, Laika, Carado, LMC, Dethleffs og Sunlight. I tillegg har de merkene Goldschmitt og Movera. Kroken har fått eksklusiv avtale for salg av Hymer, Bürstner, Niesmann+Bischoff og Carado i ti år i det norske markedet. Det er identisk med de merkene Kroken har solgt til nå. Ingen endring altså.
– Så hva var alt oppstyret om?
– Vi omsetter for 600 millioner kroner i året og var nærmest avtaleløse, forteller Tor Grüner, som er daglig leder av Kroken Caravan Import AS.
– Den gamle avtalen hadde formelt gått ut, men vi hadde et godt forhold til EHG og var ikke redde for å miste samarbeidet med dem. Likevel er det godt å ha en formell avtale. Den ble undertegnet dagen før Caravan salon i Düsseldorf åpnet.
– Vi satser nå på to leverandører, EHG og Knaus.
Forutsigelighet
– Vi står foran nødvendige investeringer i IT og garantirutiner. Avtalen gir oss mulighet til å avskrive disse investeringene over tid. Det gir oss også forutsigelighet, tilgang til flere ressurser hos EHG og bedre muligheter for oppfølging av ettermarkedet. Det er avgjørende for å fortsette i bransjen, sier Grüner. Dessuten er bransjen ekstremt kapitalkrevende.
– Vårt hovedfokus nå er å digitalisere bedriften. Det inkluderer også forhandlerne og skytjenester. Dette vil ligne mye på det den vanlige bilbransjen har. Vi skal bygge profesjonalitet både hos oss og forhandlerne. Dette arbeidet er vi også godt i gang med.
– Her er ingen bedre enn det svakeste ledd. Det er derfor behov for mer kunnskap i forhandlerleddet for å gi færre problemer tilbake mot produsenten.
– Ikke alle innser at de trenger mer kunnskap, men dette er fortsatt en bransje i barndommen, mener Grüner.
På spørsmål om problemene folk har med å få reparert privatimporterte bobiler i Norge, svarer Grüner at forhandlerne ideelt bør ta alle reparasjoner når de representerer et merke. Problemet er at fabrikken refunderer garantireparasjoner med en timepris langt under det som er lønnsomt for forhandlerne.
– Vi vil prøve å demme opp for parallellimport ved å bli bedre i alle ledd. Da må vi gjøre færre feil og få ned kostnadene.
Hvorfor må Kroken ha en finger i samme fanken å det er av camping ? det bare fordyrer alt , det finnes ikke noe som er dyrere en det han har hatt om hender, jeg handler så mye som mulig i Sverige for å unngå dette , mye billigere , det jeg håper på er at Biltema og Jula utvider sitt varesortement her så han også må sette ned prisene.