En bobil som går på hydrogen, er det framtiden?

Kan Sprinter F-Cell representere et nytt alternativ i framtiden? Foto: Daimler.

De overrasker markedet med en Mercedes-Benz Sprinter med det de mener er framtidens miljøvennlige drivmiddel. De kaller det ”electromobility 2.0”.

Bobilen, som riktignok fortsatt er på konseptstadiet, ble nylig presentert av Volker Mornhinweg, leder av Mercedes-Benz Vans.

Konseptbilen Sprinter F-cell er det Daimler kaller tredje stadiet i utviklingen av drivmidler for biler. Sprinter eDrive leveres i varebilmarkedet, men har kort rekkevidde. Med en brensellscelle drevet av hydrogen vil Sprinter eDrive kunne få en rekkevidde på opptil 500 km med egenprodusert strøm.

– Vi vil tilby alle våre varebiler med elektrisk drift. Det starter i år med eVito og i 2019 med eSprinter. Disse vil dekke mange behov, men ikke alle. På lengre strekninger blir brenselcelledrift noe som gir betydelige muligheter på mellomlang sikt. Derfor utvider vi vår eDrive@vans strategi med brenselcelledrift. De kan brukes både i bobiler og kommersielle kjøretøy, sier Mornhinweg i en pressemelding.

– Potensialet i denne teknologien er ubestridte. Det gjelder framfor alt forholdsvis store varebiler med behov for lang rekkevidde og kort tankingstid. Våre analyser viser at brenselcellen kan utgjøre en fornuftig utvidelse av drivlinjene i en rekke forskjellige applikasjoner både på kommersielle og private arenaer, forklarer Mornhinweg.

Concept Sprinter F-cell kan få en rekkevidde på 500 km med 7,7 kg hydrogen under gulvet. Foto: Daimler.

Hvorfor Mornhinweg bruker en bobil for å vise mulighetene forklares med at dette er en kjøpesterk kundegruppe. En gruppe som har mulighet for å betale ekstra for denne teknologien i takt med at antallet fyllestasjoner for hydrogen øker. Nettopp infrastrukturen for levering av hydrogen regnes som en begrensning i utviklingen.

Sprinter F-Cell har en effekt på 147 kW (200 hk) og 350 Newton meter med bakhjulsdrift. Med 7,7 kg hydrogen på tanken blir rekkevidden oppgitt til 500 km.

Det er ingen som i dag kan (eller vil?) si noe om når Sprinter F-Cell kan tilbys bobilpåbyggerne.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “En bobil som går på hydrogen, er det framtiden?

  1. Dette er framtiden. Null utslipp. I dag er det kostbart å produserer Hydrogen , men det vil bli billigere. Da er E bilen utkonkureret.

    Detter vil komme i de nestse årene.

    • Du taper minst 80 % av energien ved å gå fra srøm til hydrogen og tilbake til strøm. Det gjør at ren batteridrift vil vinne på de fleste områder. For noen vil en kombinasjon av av brencelceller og batterier fra 30 kwt og oppover, med mulighet for ekstern lading være en god kombinasjon.
      Da har du Hydrogen til langtur og ren el til de vanlige turer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *