Elektriske bobiler i en fjern framtid..?

I 2020 vil det i Norge trolig bli solgt flere elektriske personbiler enn biler drevet med bensin- eller dieselmotorer. Elektriske bobiler derimot må vi se langt etter. Kanskje er det heller ikke batterier som skal drive dem?

Dette er selvfølgelig ingen bobil (eller campingbil) heller en picknick-bil. Foto: Tesla.

I høst lanserte Tesla, godt hjulpet av et dyktig pr-apparat, sin nye Cybertruck. Like etterpå fikk vi se skisser av en variant som skulle forestille en bobil. Mange kastet seg over nyheten og var med på pr-jippoet. De syntes nok egentlig den var litt stusselig og kalte den en campingbil(?).

At skissene av en Cybertruck med telt på lasteplanet og en «tailgate-grill» skulle kunne omtales som en bobil, ja da har vi sett mange rare bobiler i vår tid. Vi føler oss nesten som gutten i eventyret om keiserens nye klær når vi sier at dette har ingenting med en bobil å gjøre. Eller campingbil om du greier å lage en definisjon av hva det er. Glem det. Derfor skrev vi heller ikke om den.

Når vi først snakker om Tesla så har vi sett mer troverdige prosjektskisser på bobiler bygd på deres framtidige trekkvogn for trailere. Men de blir tunge. Om de blir realisert. Slett ingenting for førerkort klasse B. Kanskje heller ikke for C1?

Dethleffs presenterte for et par år siden en studie av en helelektrisk bobil. Som studie og utviklingsprosjekt var det interessant. Noe annet er hva det kan bli til i framtiden.

AL-KO har laget et interessant chassis med elektrisk drift på bakhjulene. Sammen med forhjulsdriften fra Fiat eller hva det skal være vil dette kunne fungere som en hybrid. Men det vil ta tid før bobilprodusentene kan presentere dette i en bobil. Om de velger å gjøre det. Om den egner seg for laveste vektklasse gjenstår å se.

På messa CMT i Stuttgart for et år siden lanserte Iridium sin første elektriske bobil. Den skulle ha en rekkevidde på 30 mil.
Et halvt år senere lanserte de versjon to med 40 mil rekkevidde. Den ble utstilt på Caravan salon i Düsseldorf. Vi ble invitert til prøvekjøring og hadde en helt grei kjøreopplevelse med versjon en. Ikke noe galt med den, men 40 mil teoretisk rekkevidde er fortsatt langt unna de kravene vi stiller. Og det er nettopp rekkevidde og vekt på batterier som er det store problemet.

Det er gitt en åpning i lovverket til å kjøre elektrisk bil inntil 4250 kg med B-førerkort, men er 750 kg med batterier nok til å gi en god bobilopplevelse? Stikkordet er igjen førerkortklasse B. Og selv med C1 vil svært mange av de modellene vi kjenner opp mot 7500 kg slite med vekta om de skal ha et tonn eller mer med batterier. Dermed må andre alternativer velges.

Vi må nok innse at den helt utslippsfrie bobilen ligger noen år foran oss. Det vil åpenbart by på store utfordringer å utvikle en elektrisk bobil der både vekt- og rekkeviddeproblemene er løst. Og så kan vi jo spekulere på om batterier blir den endelige løsningen.

Da tror vi heller at det er naturlig i noen år til å satse på en nyere bobil og en forsvarlig slitetid før interessante utslippsfrie alternativer en gang dukker opp på markedet.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *