Elektrisk sykkelstativ for elektriske sykler

Futuro E-lift kan svinges til side uavhengig av bakdørene. Foto: Produsenten.

Blir det tungt å løfte elsykkelen opp og ned på stativet bak på bobilen? Da finnes det flere løsninger som kan hjelpe deg. For bybobiler har Sawiko utviklet dette sykkelstativet slik at det kan bære to elsykler.

Sykkelstativet Futuro ble lansert av AL-KOs datterselskap Sawiko i 2013. Dette har blitt utviklet i flere omganger. Blant annet har det blir lettere enn de første utgavene.

I høst kom den tredje varianten av Futuro. Denne har en plattform som kan heves og senkes elektrisk ved hjelp av en 12-volts motor med fjernbetjening. En manuell nødfunksjon finnes også i tilfelle en funksjonsfeil skulle oppstå.

Den elektriske heisen på sykkelstativet gjør det mulig å sette på eller ta av syklene i en behagelig høyde nede på bakken. Så heises stativet 110 cm opp og henger i en normal høyde for sykkelstativer. Det betyr at det ikke sperrer for baklys og skilt.

Sykkelstativet er utviklet med tanke på tyngre elsykler og kan bære to slik. Det kan alternativt bære tre ordinære sykler. Maksimal lastevekt er 60 kg.

Bakdørene på bybobilen kan brukes uavhengig av sykkelstativet. Det svinges til siden slik at bakdørene benyttes som om det ikke var der.

Dette sykkelstativet passer for bybobiler fra 2006 og nyere bygget på Fiat Ducato, X250, Peugeot Jumper og Citroen Jumper. Internasjonal pris for Futuro E-lift er oppgitt til 2249 euro.

Sykkelstativet senkes 110 cm med en elektromotor for å sette på eller ta av syklene. Foto: Produsenten.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.