Bobiler på ferger er noe de fleste forbinder med høye kostnader. Større bilen er, mer kvier mange seg for å velge ruter med mange ferger. På noen strekninger er også fergetettheten stor slik at det merkes godt i et reiseregnskap. Men for mange fergestrekninger finnes rabattordninger som halverer prisen.
Fergekortet kan brukes på tvers av fergeselskapene, og på alle strekninger som er omfattet av dette tiltaket. Når du planlegger årets turer kan det være verd å ta dette med i planleggingen.
Når du kjøper Fergekort, betaler du et forskudd. Fra dette forskuddet trekkes billettene dine, men nå trekkes bare halvparten så mye som du måtte betalt om du skulle betalt hver tur for seg. Fergekostnadene blir med andre ord halvert.
For biler inntil 8 meters lengde betaler du et forskudd på 3.100 kroner. Dersom bobilen din er lenger og holder seg mellom 8 og 17 meter må du betale et forskudd på minst 12.300 kroner. I begge størrelser får du halv pris på reisene dine. Du kan også kjøpe verdikort for passasjerene dine. Da er rabatten 17 prosent og du må betale inn kr 330 i forskudd per verdikort.
Fergekortet kan brukes i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland med unntak av ferga til Utsira, Vest-Agder, Norled sine ruter i Trøndelagsfylka (Brekstad-Valset og Levanger-Hokstad) og Fjord 1 MRF sine ruter i Finnmark (Hasvik-Øksfjord-Tverrfjord).
Du får igjen det du ikke bruker
Kortet kjøper du på ferga, men framtidig påfylling av kortet må gjøres hos det fergeselskapet du har kjøpt kortet hos. Det kan derfor være praktisk å kjøpe kortet hos det fergeselskapet du benytter oftest.
Dersom du ikke har behov for å benytte kortet mer, får du refundert beløpet som står igjen på Fergekortet ditt. Pengene får du igjen hos selskapet hvor du har kjøpt kortet.
Her ser du en komplett liste over de fergestrekningene hvor dette kortet kan benyttes.
Kilde: ferjekort.no – 2014
Du trenger ikke kjøpe eget kort for passasjerer. Det kortet du har på bobilen kan brukes for alle takstgrupper som har lavere pris, deriblandt passasjerer.
Er det noen som kan gii meg en god begrunnelse for at bobiler over 8 m må forskuttere 4 X summen som bobiler under 8 m. Finner ingen logikk i denne praksisen. Alle betaler for den lengden bilen har, men så snart bobilen er over 8 m blir det dyrt å anskaffe seg ferjekort.