Dynamikk og skaperglede

Tilbudet av bobiler er enormt. Ikke bare av modeller og varianter, men også av merker. Hvordan er det mulig å finne ut hvilke produsenter som bygger de beste bilene? Det er en vanskelig oppgave, men Adria er definitivt et merke en bør vurdere.

Compact Supreme er, som navnet sier, en komapkt bobil men likevel med god plass.

Som biljournalist gjennom mer enn tjue år har jeg lært meg å bedømme alle sider av et produkt før jeg trekker mine konklusjoner. Det er lett å la seg blende av høyglanspolerte flater og glimrende tekniske spesifikasjoner, men trygghet og tilfredshet ligger ofte forankret helt andre steder. Eierglede gjennom mange år skapes først og fremst gjennom tillit til produktet og organisasjonen som står bak dette. Slik Adria gjør gjennom sin kommunikasjon til presse, gjennom nettsider, sine brosjyrer og ikke minst store forhandlernett.

Kvalitet i detaljene
Det hjelper ikke å ha ”verdens beste” bobiler og campingvogner om ikke den som skal kjøpe produktet forstår dette. Og er ikke informasjonen lett å forstå når du kal kjøpe et produkt til en million kroner, er det neppe lettere den dagen noe er feil, og du ønsker å reklamere. Det er slett ikke alle i bilbransjen eller bobilbransjen som forstår dette. Visst kan noe unnskyldes som vekst-smerter, men sann kvalitet handler om omsorg til minste detalj. Dette skaper fornøyde kunder, vekst og suksess. Slik Adria har fått det til.

Adria bobiler er kjent for å ha gode kjøreegenskaper.

Industrialisering
Hvorfor er jeg så opphengt i dette? Kundene i bobil-markedet er delt i flere kategorier, men den viktigste inndelingen er de to gruppene ”erfarne” og ”uerfarne” bobilkjøpere. Uansett hvilken av disse kategoriene som beskriver deg, tror jeg du forstår hva jeg mener. Bobilene har hatt en rivende utvikling gjennom de siste ti-årene og har gått fra å være håndbygde ”campingvogner med motor” til flotte industriprodukter på høyde med det bilfabrikker over hele verden leverer. Dermed kan vi også trekke paralleller mellom det å velge en ny personbil og en bobil. Der Adria er en av valgmulighetene.

Compact Supreme er utstyrt med to langsgående sofaer i salongen.

Stort utvalg
Med fem serier av bobiler fordelt på integrerte-, delintegrerte og alkovemodeller, og en van-serie i tillegg, er utvalget enormt. Til sammen utgjør dette 74 ulike modeller/varianter og i tillegg kommer muligheten til å gjøre personlige tilvalg for å skape nettopp din unike bobil. Du ulike seriene har alle sine særpreg, men kjerneverdiene er de samme: Skaperglede og fokus på kvalitet i alle ledd. Under presentasjonen av 2020-modellene har vi valgt å trekke frem to modeller som er særlig aktuelle for Norge, representerer forholdet mellom pris og ytelser på en god måte, og i tillegg har mange positive endringer i forbindelse med det nye modellåret. Den første er den delintegrerte Compact DL Supreme, og den andre er van-modellen Twin Plus i Axess-utstyrsvariant.

Lyse fargetoner i kombinasjon med smakfulle beslag og detaljer gir en premium opplevelse.

Moderat størrelse
Compact-serien er, som navnet sier, en bobilserie der både lengden og bredden er moderat. Den kommer i tre ulike lengder, 599 cm, 680 cm og 699 cm, hver lengde har tre ulike planløsninger og disse leveres i tre ulike utstyrsgrader. Rimeligst er Axess, mellomnivået heter Plus og den mest eksklusive utgaven er Supreme. Dette er for øvrig betegnelser Adria benytter konsekvent i hele sitt bobil-program. Bilen vi har sett nærmere på er en DL (699 cm). Planløsningen er ny, og plassutnyttelsen er imponerende. Kjøkkenet har fått en ny utforming det er blitt plass til en liten garderobe ved inngangen, salongen er åpen og luftig og compact-baderommet har fått en smidig løsning.

To lange enkeltsenger er standard i DL-utgaven. De regulerbare leselysene har også et USB-uttak.

Dette, sammen med ny belysning og nye fargevalg, skaper en trivelig atmosfære. Det store panoramavinduet i fronten av taket bidrar også til lys og luftighet. Karosseriet har en bredde på bare 212 cm, og dette bidrar til lettere manøvrering på smale veier. Bagasjerommet er også oppdatert, og ikke bare får man plass til en el-sykkel, men det er også en fastmontert ladekontakt i bagasjerommet. Compact DL har soveplass til tre personer, har en innvendig ståhøyde på 198 cm, er registrert for fire, og har en totalvekt på 3 500 kg.

Twin Axess 640 SL, bybobil basert på varebilchassis med mye plass på liten flate.

Bybobiler
En bobilgruppe som øker kraftig i popularitet er de varebil-baserte utgavene som kommer i lengdene 600 og 640 cm. Populært kalt bybobiler. Nye regler for utslipp fra dieselmotorer har vært en utfordring for bilprodusentene, men dette er nå løst og alle Citroën-bilene som er grunnlaget Adria Twin –serien møter det såkalte Euro 6d utslippskravet. De korte utgavene (600 cm) er utstyrt med tverrstilt dobbeltseng bak, mens 240 cm utgaven har langsgående senger.

Atkomsten til bagasjerommet går gjennom de store bakdørene. Det er også lett å stable ting på sengene under kjøreturen.

Vi har sett nærmere på Twin Axess 640 SL, som representerer det rimeligste utstyrsalternativet. Det store takvinduet gir godt med lys i salongen, og ståhøyden er 190 cm. Selv om Axess er ”økonomiutgaven” er den utstyrt merd et komplett kjøkken der vi finner et kjøleskap på 90 liter, har Truma varmesystem n´mede en 10 liters varmtvannstank og en ferskvannstank på 100 liter. Med en standard dieselmotor på 140 hk er den en rask og velkjørende bobil for både korte og lange turer. Den kan utstyres for inntil fire soveplasser og totalvekten er 3500 kg.

Twin har kompakte mål, men 640-utgaven byr på alt en større bobil har – bare litt trangere.

Største i Europa
Adria produserer mer enn 16 000 bobiler og campingvogner årlig. Fabrikken som produserer bobilene er Europas største, og mer enn 1800 personer arbeider i selskapet. Adria selges i tretti ulike land gjennom mer enn 500 forhandlere.

Tekst og foto: Sven Furuly for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *