Alle, som har kjørt på tyske motorveier, har opplevd veiarbeider. Mange veiarbeider. For å opprettholde to kjørefelt forbi anleggsstedet er det vanlig å gjøre venstre kjørefelt smalere. De som har de smaleste bobilene har kanskje trodd at de kan kjøre der.
Venstre kjørefelt får ved veiarbeid i Tyskland ofte 2,1 eller 2,2 meter som maksimal bredde. Din smale bobil er 2,08 eller 2,18 bred så da kan du kjøre der. Nei, så feil kan du ta.
Bilen din har kanskje en offisiell bredde på et par cm mindre enn angitt på skiltet, men det er ikke den som teller her. Det tyske politiet har i følge Ampnet vurdert det juridiske i tre år før de falt ned på en konklusjon. Breddemålet for venstre felt skal regnes fra ytterkant speil til ytterkant speil. Dermed vipper din smale og snertne bobil raskt over ønsket bredde og må flytte seg inn i høyre kjørefelt.
Dette kan være grunnen til at det nå oftere skiltes med maksimal bredde på 2 meter. Det er et EU-krav at venstre kjørefelt skal være minst 2,1 meter bredt ved slike innsnevringer.
Boten for å kjøre i venstre felt med for bred bil er i Tyskland kun 20 euro, men det trues med at om det skjer et uhell så vil du få avkorting i forsikringen. Uvitenhet om faktisk bredde er ingen unnskyldning, skriver Ampnet. Så mål eller hold deg i høyre kjørefelt i slike situasjoner.
Tekst: Redaksjonen