Du risikerer ikke avgift i hundretusen-kronersklassen

Sengeplasser, ikke antall setebelter, avgjør hvor mange passasjerer du kan ha med deg i bobilen, meldte Motor og lovte enorme avgiftssjokk om du har med for mange. Bobilverden.no kan her fortelle hva det egentlig dreier seg om.

Har du to plasser med sikkerhetssele i salongen og to foran må du ha fire godkjente soveplasser i bobilen for å kunne ta med fire personer på kjøreturen. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Bladet Motor hadde i begynnelsen av august et oppslag om hva som skjer om du har for mange passasjerer i bobilen. Bladet lovte at en slik forseelse ville bli skikkelig dyr. Du blir rapportert til Skatteetaten og må kanskje betale en tilleggsavgift på flere hundre tusen kroner, sto det i Motors artikkel.

Bobilverden.no ville vite hvor mange bobiler som er rapportert på denne måten.
– Ingen, svarer senioringeniør Arne island i Vegdirektoratet.
– I hele 2018 ble 13 kjøretøy stanset med for mange personer i kjøretøyet. Ingen av dem var bobiler. I Motors artikkel har det nok skjedd en misforståelse, sier Island til Bobilverden.no.

– Vegvesenet rapporterer ikke bobiler til Skatteetaten om det er for mange passasjerer i ordinære seter i bobilen. Derimot blir det meldt til Politiet, som skal ilegge et forenklet forelegg på kr 2 600 for forseelsen, forklarer han. I tillegg må overtallige personer gå ut av kjøretøyet.
I hele 2018 var det altså ingen slike tilfeller.

Derimot er det tilfeller der varebiler blir innredet med seter i varerommet. Slike blir rapportert til Skatteetaten og resultatet er trolig en større tilleggsavgift. Det samme gjelder for bobiler dersom den bygges om slik at den ikke lenger oppfyller kravene til bobil slik det er gjengitt lenger ned i artikkelen.

Hva er egentlig problemet?
De fleste bobiler har trolig like mange sengeplasser som godkjente plasser med sikkerhetssele. Men om antallet senger er mindre, blir situasjonen en annen. Om bobilen har to sitteplasser foran og to i salongen – alle med sikkerhetssele, men bare to eller tre sengeplasser er det antallet sengeplasser som begrenser hvor mange sitteplasser kjøretøyet er godkjent med i vognkortet.

Om du har fire seter foran med sikkerhetsseler, må du ha flere senger enn disse to for at bobilen skal kunne registreres for fire. Foto: Knut Randem.

Det hele har sin bakgrunn i det norske avgiftsregelverket. Bobiler, eller campingbiler som de kalles i avgiftsregelverket, har kun 22 prosent av den engangsavgiften personbiler har. Uten en slik lavere sats ville den dyre bodelen trukket engangsavgiften til himmels.

For å bli godkjent som campingbil må derfor en del spesifikke krav oppfylles. Forholdet mellom sengeplasser og antall passasjerer er et av disse kravene.
Andre krav er minimum 170 cm permanent takhøyde, den må ha kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret skal være fastmontert. Det stilles også krav til sengenes lengde.

Under har vi sakset fra Forskrift om engangsavgift på motorvogner:

§ 2-5.Campingbil
Som campingbil anses motorvogn som hovedsakelig er innrettet for boformål. For at en motorvogn skal anses som campingbil, må følgende vilkår være oppfylt:
1. Campingrommet bak førerseteraden må ha en permanent takhøyde på minst 170 cm i en lengde på minst 200 cm, og en bredde på minst 150 cm (målt uten innredning).
2. Campingrommet må være utstyrt med kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret skal være fastmontert.
3. Kjøkkenbenken må minst være 80 x 40 cm, og vaskekummen må romme minst 5 liter.
4. Klesskapet må ha følgende minimumsmål; bredde 40 cm, dybde 40 cm, høyde 75 cm.
5. Bordet må ha en flate på minst 0,3 m² ved normal bruk.
6. Antall registrerte sitteplasser må ikke overstige antall liggeplasser. Liggeplassene kan være permanente, eller basert på sittegrupper og seter, herunder forseter.
7. To liggeplasser må være minst 180 x 50 cm. Øvrige liggeplasser må være minst 160 x 50 cm.
8. Liggeplasser beregnet til to eller flere personer tillates smalnet i fotenden med inntil 20 cm, i opptil 50 cm lengde.
9. Ett av målekravene som nevnt i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Har en komponent flere målekrav (for eksempel bredde og høyde) gjelder muligheten kun ett av målene.

Om bobilen ikke tilfredsstiller disse kravene vil du likevel kunne kjøpe og registrere den i Norge, men da med full engangsavgift.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Ny rekordnotering for svenske campingplasser

Svenske campingplasser hadde en betydelig økning i antallet overnattinger i 2019 sammenlignet med året før. I Norge var økningen svært Read more

Rekordhøy interesse for bobil

2019 ble et vanskelig år for mange i bobilbransjen, men interessen for bobil var rekordhøy uten at det førte til Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *