Avtalen om å kjøpe Cadac International, en leverandør av griller og tilbehør til det bilbaserte utendørsmarkedet, ble undertegnet i går.
Cadacs produkter selges i dag til et nettverk av 600 forhandlere i Europa. Selskapets nettosalg i 2020 var på cirka 17 millioner euro. Det privateide selskapet har 40 ansatte.
Dometic vurderer det bilbaserte utendørsmarkedet som en sterk vekstmulighet ettersom stadig flere mennesker tilbringer tid utendørs med et kjøretøy eller en båt som base.
Cadac med sitt tilbud av utendørs grillprodukter, passer godt sammen med Dometics eksisterende tilbud av kjølebokser, telt, mobile strømløsninge og annet utendørsutstyr, heter det i en pressemelding fra Dometic.
– Jeg er glad for å kunne ønske Cadac og dets ansatte velkommen til Dometic. Med dette oppkjøpet styrker vi vårt tilbud og distribusjonsnettverk for det voksende utendørs livsstilsmarkedet. Vår strategi for lønnsom ekspansjon i Mobile Living er bygget på en kombinasjon av organisk- og oppkjøpsvekst. Dette er vårt syvende kunngjorte oppkjøp i år, sier Juan Vargues, president og administrerende direktør i Dometic. Han antyder at det vil komme flere oppkjøp framover.
Oppkjøpet er finasiert med kontanter og forventes å gi et positivt bidrag til Dometic fra starten.
Prisen på oppkjøpet er ikke oppgitt. Overtakelsen forventes gjennomført i løpet av inneværende år.
Tekst: Redaksjonen