Dometic blåser opp virksomheten

Det svenske selskapet Dometic Group AB kjøper det britiske selskapet Kampa. Kampa er i Norge mest kjent for sine oppblåsbare fortelt.

Verdens første? Martin Solheim i Max Fritid med Kampas nye oppblåsbare levegg. Den ble lansert på Caravanmessen i høst. Foto: Knut Randem.

Dometic er et globalt selskap og ønsker å styrke og utvide selskapets posisjon i forhandler- og ettermarkedet med nye produktområder, en mer omfattende distribusjon og sterk tilstedeværelse i markedet, heter det i pressemeldingen som presenterer nyheten for børsene. Selskapet blir særlig styrket i Europa, Afrika og Midtøsten.

– Jeg er glad for å ønske Kampa og deres medarbeidere velkommen til Dometic. Kampa utfyller vårt produktutvalg og styrker vårt globale tilbud overfor nåværende og framtidige kunder, sier Juan Vargues, styreleder og administrerende direktør i Dometic. Han har innehatt stillingen siden siste årsskifte.

Daglig leder Myles Salmon i Kampa framhever at selskapet er en markedsleder innen oppblåsbare fortelt og telt. I Dometic mener han Kampa vil finne en ny basis for å bygge og utvikle selskapet.

Kampa lanserte oppblåsbare fortelt til bobil og campingvogn på det norske markedet i 2013. Foto: Kampa.

Avtalen ble signert 3. desember og Dometic betaler minimum 50 millioner pund for Kampa. Kampa har en årlig omsetning på 40 millioner pund og venter i inneværende år et driftsresultat på 7 millioner pund. Graden av måloppnåelse i 2019 og 2020 påvirker den endelige kjøpsprisen.

Dometic er representert med sine produkter i om lag 100 land og har cirka 8800 ansatte på verdensbasis. Selskapet hadde i 2017 en netto omsetning på 14 milliarder svenske kroner.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *