Hymer selger desidert flest bobiler i Norge. I 2017 kapret Bürstner, som eies av Hymer-gruppen, andreplassen. Men det er ikke langt ned til konkurrentene.
Hymer solgte i 2017 414 bobiler og stiller i en egen klasse. Det er salget over 3500 kg som gir Hymer denne posisjonen med 274 registrerte bobiler og en klar førsteplass i vektklassen. I vektklassen under 3500 kg ender Hymer på en femteplass med 140 registrerte bobiler.
Seks merker med mer enn 200 nyregistreringer
Nytt for 2017 er at Bürstner kaprer andreplassen med 310 registrerte bobiler. De har i løpet av 2017 passert Challenger, Rapido og Adria på statistikken. Under 3500 kg er Bürstner nå det største merket med 226 registrerte enheter.
Adria rykket også opp på statistikken og tar tredjeplassen med 263 registrerte bobiler. 205 av disse er i vektklassen under 3500 kg.
På de neste plassene følger Dethleffs (241), Challenger (225) og Rapido (201). Under 3500 kg er Adria og Challenger som kaprer pall-plasser foran Dethleffs på fjerdeplass.
Én bybobil blant de seks mest populære
Både Pilote (188), Carthago (175), Pössl (135), Eura Mobil (127), Hobby (125) og Knaus (101) er blant de som totalt har registrert mer 100 bobiler i 2017. Pössl er for øvrig den eneste bybobilen med over 100 registrerte enheter. Tallene gjør også Carthago til det nest største merket over 3500 kg med Rapido på en tredjeplass.
Registreringsstatistikken har som vanlig en sterk mangel. Capron-fabrikken produserer flere bobilmerker, men de registreres i Norge under fabrikk-navnet. Det gjør det vanskelig å beregne eksakte tall. Direktør Ola Heggen i SoliferPolar Norge forteller at Solifer utgjør om lag en tredjedel av denne produksjonen. Det vil i tilfelle føre Solifer opp mot 200 registrerte bobiler i 2017 og en syvendeplass i sammendraget.
Store prosentvariasjoner
Tallene viser for enkelte merker særdeles store prosentvise økninger fra 2016. Under 3500 kg gjør for eksempel Hobby et voldsomt hopp med en økning på 396 prosent. Her har Laika økt med 236 prosent, Weinsberg med 81 prosent, Knaus med 58 prosent, Pössl med 36 prosent, Bürstner med 26 prosent og Hymer med 20 prosent.
Over 3500 kg økte Knaus med 358 prosent, Hobby med 200 prosent, Eura Mobil med 167 prosent, Pilote med 110 prosent og Mobilvetta med 100 prosent.
For begge vektklasser gjelder at små salgstall kan gi store prosentvise utslag.
Statistikken er utarbeidet av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og viser antallet registrerte bobiler og tar ikke hensyn til hvilke salgskanaler de kommer gjennom.
Generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) er overveldet over økningen i salget. NCB hadde regnet med en økning på ca 10 prosent fra 2016 til 2017 og regner med den samme økningen i 2018. Vi er konservative i våre anslag, sier han.
Samlet antall registrerte bobiler i 2017:
Hymer 414
Bürstner 310
Adria 263
Dethleffs 241
Challenger 225
Rapido 201
Solifer 197 (anslag, se over)
Pilote 188
Carthago 175
Pössl 135
Eura Mobil 127
Hobby 125
Knaus 101
Antall registrerte bobiler over 3500 kg:
Hymer, 274
Carthago, 129
Rapido, 113
Dethleffs, 91
Bürstner, 84
Eura Mobil, 80
Pilote, 65
Adria, 58
Kabe, 55
Knaus, 55
Frankia, 36
Laika, 33
Niesmann Bischoff, 31
Antall registrerte bobiler under 3500 kg:
Bürstner, 226
Adria, 205
Challenger, 198
Dethleffs, 150
Hymer, 140
Pössl, 135
Pilote, 123
Hobby, 119
Rapido, 88
Roller Team, 63
Eura Mobil, 47
Laika, 47
Carthago, 46
Knaus, 46
Weinsberg, 38
LMC, 37
Solifer er ikke plassert inn i vektklassene da vi ikke kjenner fordelingen. Øvrige merker produsert bak Capron-navnet er heller ikke identifisert i tallene. Sunlight er derfor et av merkene som ikke er plassert i oversikten.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Nesten 50 000 bobiler i Norge ved årsskiftet
En grei oversikt, for all del. Men egentlig litt feil vel feil siden Capron bilene ikke er med??
Det er jo beskrevet i artikkelen hvorfor de ikke er med