Digitaliserer fjæring med hjelpeluft

Det blir enklere installasjon med digital styring av fjæring med hjelpeluft på Fiat Ducato. Øvrige merker kommer senere.

VBs gamle styringspanel for hjelpeluft tar mye plass. Foto: Leverandør.

– Hjelpeluftfjæring er nesten obligatorisk på en bobil bygget på original Fiat Ducato med bladfjærer – hvis du ønsker å opprettholde fjæringsvei, og forbedret komfort samt retningsstabilitet på bobilen, sier Kenneth Olsen i Spot-On AS. Han forhandler produktene fra VB.

– Ser du nøye under bobilen på bakaksel, så hviler fjæringsstopperne på bakaksel, og da har du dårlig fjæring. Det påvirker også kjøreegenskapene i negativ retning, legger han til.

Det gamle styringspanelet blir nå skiftet ut med et mye mindre digitalt panel. I stedet for å føre luft fram til panelet, er det elektrisk styring av kompressoren. Det gir enklere installasjon og mindre fare for luftlekkasjer, forklarer Olsen.

Fordelen med digital styring er at styringspanelet må oppta plass i dashbordet, men kan plasseres hvor som helst.

Den nye VB-styringsenheten kan plasseres hvor som helst. Foto: Leverandøren.

Ferdig installert hjelpeluftfjæring koster nesten 30 000 kroner. Det er også mulig å bytte ut det gamle panelet for omtrent halve prisen. Det må da byttes kompressor og monteres en ventilblokk ved styringsenheten.

Foreløpig tilbys løsningen kun til Fiat Ducato, men i løpet av kommende vinter regner Olsen med å ha på plass tilsvarende løsning for andre merker.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *