Dieselstreik fortsetter å skape problemer på langtur

Er du på langtur og skal innom eller gjennom Frankrike i disse dager? Da bør du ha full tank når du triller over grensa.

Den franske raffineristreiken kan trekke ut i tid. Foto: Skitterphoto.

Du er kanskje på rundtur i Europa eller på vei til vinteropphold i Spania. I Frankrike dumper du raskt opp i en pågående streik. Den fører til tomme bensinstasjoner.

Det er streik blant de ansatte ved seks av syv raffinerier i Frankrike. Det betyr at det leveres så mye som 60 prosent mindre drivstoff til bensinstasjonene. Flere av dem holder derfor stengt.

Tirsdag kveld kom meldinger om at den franske regjeringen ville gripe inn og beordre arbeidere tilbake på jobb fra onsdag. Denne artikkelen ble derfor lagt på is. Nå viser det seg imidlertid at det kan ta tid å dempe konfliktnivået mellom partene. The Local melder i dag at forsøk på å oppheve blokadene har blitt avvist.
Uansett om det skulle lykkes å få normal drift ved raffineriene vil det fortsatt kunne ta et par uker før situasjonen blir normal igjen.

På bensinstasjonene der de fortsatt får leveranser er det lange køer. Det er derfor viktig å fylle når du kan og ikke når du må. Det meldes at det nå blir forbudt å fylle mer enn 30 liter per fylling.
Sørg derfor for full tank ved innreise. Det er tillat å ha med seg en tank på 10 liter med bensin eller diesel inn i Frankrike.

På denne tiden av året er det mange som kjører til en vinterdestinasjon sør for Pyreneene. Da bør kjøreruta vurderes i lys av streiken. Å holde seg i Tyskland så lenge som mulig er absolutt nødvendig.

Å kjøre via Sveits eller Italia er kanskje den tryggeste løsningen. Det er under 60 mil fra Italia til Spania langs kysten mens det er 5 mil lenger å kjøre inn i Frankrike fra Geneve.
Å kjøre inn i Frankrike ved Mulhouse gir deg en kjøredistanse på nesten 90 mil i Frankrike. Da må de fleste fylle tanken på vei gjennom landet.
Om du velger å reise som vanlig i Frankrike må du regne med å bruke en del tid på å finne steder å fylle tanken.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *