Diesel: Vil tvinge bilprodusenter til å bygge om avgassystemer

Kan tyske myndigheter tvinge bilprodusentene til å bygge om avgassystemet på eldre dieselbiler? Foto: Knut Randem.

En domstol i Leipzig har tidligere denne uka åpnet for forbud mot dieselbiler som ikke oppfyller Euro 6. Beslutningen er på langt nær så omfattende som en del overskrifter i media kan tyde på, men er likevel alvorlig for framtidig bevegelsesfrihet i bobil.

I fjor skulle Tyskland etter planen innført det blå miljømerket. Delstatene har imidlertid ikke blitt enige om regelverket for merket som skulle favorisere biler som tilfredsstiller kravene til Euro 6. Dette miljømerket er derfor ennå ikke tatt i bruk for å begrense ferdselen for biler som ikke tilfredsstiller kravene.

Dommen i Leipzig må sees i dette lyset og vil trolig bane vei for at det blå oblatet kan tas i bruk. Opprinnelig ble det sagt at det blå merkekravet skal gjelde i et avgrenset område innenfor de grønne miljøsonene. Slik kan dommen settes i et perspektiv, men det er fortsatt tidlig å si noe om hva dommen vil føre til i praksis.

Reuters forteller at retten pålegger Stuttgart og Düsseldorf å endre sine strategier for luftforurensning uten nasjonale regler, men også å unngå et lappeteppe av regler.

Mange andre tyske byer bryter EUs grenser for utslipp av NOx. Etter dommen i Leipzig har allerede Hamburg sagt at de i slutten av april vil starte med å innføre begrensninger for eldre dieselbiler.
I følge Reuters mener dommeren at biler som oppfyller Euro 4-standarden kan bli utestengt fra Stuttgart fra januar 2019 mens biler som oppfyller Euro 5-standarden vil kunne bli utestengt fra høsten 2019.

– Produsentene må ta ansvar
Miljøminister Barbara Hendricks har sagt at forbud fortsatt kan unngås dersom bilprodusentene betaler for å oppgradere avgassystemene på eldre dieselbiler.
– Problemet er forårsaket av bilprodusentene og de må ikke fritas for ansvar, sa hun i følge Reuters.

Dette blir dyrt for Tyskland. De har 15 millioner dieselbiler, men bare 2,7 millioner har Euro 6-teknologi og går fri fra dieselforbudet. Det er anslått at en oppgradering av dieselbiler med Euro 5 i Tyskland vil koste så mye som 14,5 milliarder euro, skriver Reuters.

Det hører med til historien at den tyske politiforeningen har varslet at politiet ikke har kapasitet til å håndheve dieselforbud.

Dommen har høstet storm fra berørte grupper og forbundskansler Angela Merkel har sagt at regjeringen vil diskutere med regioner og kommuner hvordan fortsettelsen skal bli. Regjeringen håper fortsatt at forbud kan unngås ved oppgradering av offentlig transport og å tvinge bilprodusentene til å forbedre avgassystemene.

Dagens Næringsliv har spurt forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt om tyske forbud vil ha noe å si for Norge.
– Det er vanskelig å si, men jeg tror ikke det vil bety stort, svarer han. Siden i fjor har norske kommuner hatt statlig godkjenning for å gjennomføre tiltak mot dieselbiler.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: – Ombygging av Euro 5 til 6 fungerer
Les også: Her bygger de om bobilen til Euro 4 eller 6

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.